Hlavní obsah

V divadelní hře Ošklivec dramaturg Mayenburg hledá téma identity

Právo, Radmila Hrdinová
Praha

Německý dramatik Marius von Mayenburg (narozen roku 1972) se u nás stal známý drsnou Tváří v ohni. Tváře se týká i jeho hra Ošklivec, již ve zkušebně uvedlo Divadlo na Vinohradech.

Článek

Hra sází na divákovu fantazii

Inscenace režisérky Natálie Deákové akcentuje groteskní polohu textu a v rychlých střizích sází spíše na divákovu fantazii než na detailní vyhrávání ostatně jen lehce nahozených situací.

Zhruba od poloviny hry ale jako by si autor s tématem přestal vědět rady a rozmělňuje ho způsobem, který místo překvapující gradace nabídne násilně useknutou pointu narcismu.

Otázka, zda se za zaměnitelnými maskami tváří neskrývají individuální bytosti, se tu neřeší, a tak se nelze zbavit dojmu z povrchně promarněné možnosti, jež téma skýtá.

Hereckému kvartetu text moc prostoru k charakteristice postav nenabízí. Snad jen Lettemu, jehož Jiří Čapka vede od polohy lehce pobaveného, až dětinsky udiveného objevitele vlastní ošklivosti, přes zneklidnění ze ztráty identity až k vypočítavé suverenitě nabyté s novým zjevem, ale ani on nemá zrovna moc co hrát. Tím méně pak Ladislav Frej, Jan Šťastný a Andrea Elsnerová ve vedlejších rolích.

Mayenburgův Ošklivec není jen dramaturgickou trefou do černého. Aktuálním tématem jistě, kvalitou textu však nikoli.

Marius von Mayenburg: Ošklivec

Marius von Mayenburg: Ošklivec Překlad Kateřina Bohadlová, režie Natálie Deáková j. h., scéna Lukáš Kuchinka

Premiéra 13. března 2009 v Divadle na Vinohradech

Reklama

Související články

Hra Ošklivec v Divadle na Vinohradech

V pátek večer má v komorním prostoru Nové zkušebny Divadla na Vinohradech českou premiéru hra německého dramatika Maria von Mayenburga Ošklivec.

Výběr článků

Načítám