Děj začíná střetnutím dvou odlišných pojetí školy i života. Pro konzervativní sestru Aloysius je nejdůležitější dodržování zavedeného řádu a pořádků. Rukou přísnou (a věří, že i spravedlivou) trestá provinilce, okem ostřížím hlídá neměnnost věcí školních i církevních.

Její nadřízený otec Flynn má naopak vnímavý přístup ke svěřencům i moderní náturu. Přehlédne nějakou tu lumpárnu, učí kluky basketbal. A je i požitkář, což na něj definitivně praskne, když si nemravně osladí čaj, dokonce třemi kostkami cukru! Snad právě to umocní existující podezření, že Flynnova laskavá péče o prvního žáka černé pleti v této škole, vysmívaného i šikanovaného ostatními, může mít nemravný kontext.

Philip Seymour Hoffman v dramatu Pochyby.:. Philip Seymour Hoffman      Foto: Falcon

Podezření pak snadno přeroste ve vnitřní jistotu sestry Aloysie: ano, otec Flynn je nemrava a jeho počínání je třeba zabránit všemi prostředky, dokonce i těmi, které sestru vzdalují od Boha. Flynn se naopak brání jako dobrý sluha Boží. Ale kde zavládne jistota bez důkazů a zároveň bez pochybností, tam bývá všechna obrana marná.

Síla Pochyb je – jak ocenila i akademie – v textu a v hereckých výkonech. Slabší je Shanley jako filmový režisér, původní tvar nedokázal příliš filmově odlišit a ozvláštnit, Pochyby mají i na plátně spíš divadelní charakter.

Naléhavé otázky ve strhujícím střetu dvou silných osobností

V tomto případě to však nepovažuji za to nejdůležitější. Rozhodující je, že Shanley klade naléhavé otázky, které se netýkají jen tohoto příběhu, ale životních postojů v obecné rovině, a vede diváky velmi křivolakými ulicemi poznání toho, co je v minulém stejně jako v tomto století podstatné.

Pravda – jak ji zjistit? Spravedlnost – kudy se k ní dobrat? Mravnost – co to ale přesně je: ochrana nejslabšího nebo potlačení lidské přirozenosti, v tomto případě sexuálního pudu? A k čemu je vůbec víra, má-li to být ona, kdo vnáší do mysli dogmatickou, zmrtvělou jistotu namísto živoucích pochybností?

Skutečný boj, jenž nemá vítěze

Všechny tyto a ještě další otazníky Shanley sází jeden za druhým ve strhujícím střetu dvou silných osobností, přičemž miska vah se převažuje tu na jednu, tu na druhou stranu až do konce. A ještě po odchodu z kina zůstávají v člověku všechny ty otázky dál a vybízejí k hlubšímu zamyšlení.

Oba hlavní představitelé jako by sváděli skutečný boj, jenž nemá vítěze. Tolikrát vzývaná ženskost Meryl Streepové v roli Aloysie je schovaná za tvrdou linií přísně stažených rtů, a přece člověk navzdory jejímu konání instinktivně cítí, že ani ona není necitelná bytost.

Meryl Streepová :. Meryl Streepováv roli Aloysie          Foto: Falcon

Otec Flynn v podání Philipa Seymoura Hoffmana je příliš sympatický, aby mohl zneužívat dítě, ale jaksi měkce laskavý, aby mu člověk stoprocentně věřil jen lásku učitele k žákovi.

A výborná je i Amy Adamsová v roli mladičké sestry James, jejíž průzračná čistota je stejně odzbrojující jako děsivá tím, co takový zapálený člověk dokáže i z čisté víry nechtě způsobit. Čtvrtou hereckou nominaci dostala Viola Davisová v roli matky černého chlapce, jejíž dialog se sestrou Aloysií patří k nejsilnějším chvílím filmu.

Pochyby USA 2008, 104 min.
Režie: John Patrick Shanley, Hrají: Meryl Streepová, Philip Seymour Hoffman,
Amy Adamsová