Od roku 1936 kupovalo muzeum pravidelně díla nejsvětovějšího českého malíře, který se usadil ve Francii. Pařížskou sbírku Kupkových děl doplnil v roce 1963 dar vdovy po umělci, který tvořilo 50 pláten, řada pastelů, kreseb a akvarelů. Z celosvětově nejvýznamnějšího souboru tvorby Františka Kupky však návštěvník muzea v Centre Pompidou v Paříži uvidí na vlastní oči jen velice málo exemplářů.

Výstava v Lausanne je součástí nápaditého projektu expozic, nazvaného "hors les murs" (mimo zdi) pařížského muzea. Cílem projektu je zpřístupnit návštěvníkům mimopařížských výstavních síní ve Francii i v zahraničí díla, která by jinak vzhledem k nedostatku prostoru zahálela v depozitáři.

Historik umění Philippe Dagean v listu Le Monde upozorňuje, že jen málokterý umělec prošel natolik odlišnými tvůrčími periodami, od symbolismu až po radikální abstrakci pozdního období v padesátých letech minulého století. V odkaze Františka Kupky podle něho nalezneme vedle neobyčejně zdařilých děl i slabší momenty, k nimž kupříkladu patří plátna s průmyslovými motivy ze 20. let, dvě díla s názvem Jazz-hot z roku 1935 nebo velkoformátový obraz Okolo bodu, jejž autor po dlouhá léta přepracovával.

V nedávno otevřené pražské sbírce Medy Mládkové najdeme studii k obrazu Voda (Koupající se) a k obrazu Gigolette. Za konečnou podobou obou děl z počátku 20. století, z nichž druhé je jakousi expresionistickou stylizací nočního života na pařížských ulicích, se náročnější milovník výtvarného umění bude muset vypravit právě na výstavu v Lausanne. Ta bude od 7. listopadu do 8.února k vidění v Muzeu moderního umění ve Štrasburku, od počátku března do konce května 2004 v Muzeu Fabre v jihofrancouzském Montpellieru. Své putování Evropou zakončí v létě příštího roku v Německu v Zemském muzeu v Münsteru.