Kurátorem expozice je Jean Louis Gaillemin, historik umění z pařížské Sorbonny. Pro Právo při zahájení expozice řekl: „Chtěli jsme představit Muchu jako velkého dekoratéra i skvělého secesního malíře. Nejvíce si cením toho, že se nám podařilo plně zrekonstruovat interiér pavilónu Bosny a Hercegoviny, který byl představen na Světové výstavě v Paříži v roce 1900 v rámci širšího zastoupení zemí habsburské monarchie. Část velkolepých obrazů byla zapůjčena z Prahy a část z Paříže. Divák bude mít velmi autentický umělecký dojem, jako by se vrátil do Francie o jedno století zpět.“

Obrazy z dějin Bosny a Hercegoviny, kde se křesťanství prolínal s islámem, se Muchovi stali podnětem k vytvoření secesní Balkánské epopeje. Kvůli inspiraci několikrát zajel na jihovýchod Evropy. Studoval legendy, historii, kroje i soužití různých civilizací a zdejší lidové umění. V jedné z kompozic najdeme jeho velmi osobní vyjádření harmonického soužití lidí rozdílných náboženství, pravoslaví, katolicismu i mohamedánství. Čeští diváci mohli některé tyto kompozice vidět v Obecním domě na speciální výstavě v roce 2002.

Druhým vrcholem výstavy je představení Muchy jako geniálního dekoratéra, který Paříž kolem roku 1900 zaujal svými plakáty, krásnými šperky i mnoha ilustracemi. Jeho slávu založila letitá spolupráce s hereckou hvězdou Sarah Bernhardtovou, která mu v roce 1895 nabídla exkluzívní šestiletou smlouvu na plakáty pro její divadlo.

Mucha byl i autorem scénografie a kostýmů. Malá, ale působivá je na výstavě kolekce šperků pro zlatnickou firmu Fouquet. Jejich úspěch vedl majitele Georgese Fouqueta, že si u Muchy objednal vybavení a dekoraci celého obchodu na rue Royal, naproti proslulé restaurace Maxim.

Kontakt Muchy s českým prostředím dokládají plakáty k loterii, k vystoupení moravských pěvců nebo návrhy na barevná okna pro pražskou katedrálu sv. Víta. Celý jeden sál je věnován výzdobě primátorského salonku v pražském Obecním domě a dvě rozměrná plátna, která se jako zázrakem ideálně vešla do zdejších prostor, byla zapůjčena i z cyklu Slovanská epopej a k nim je tu řada Muchových dílčích studií.

Protože výstava putuje na podzim ještě do Mnichova, je připomenuto i Muchovo spojení s tímto bavorským městem a v sérii ilustrací jsou zastoupeny i listy z cyklu o německých dějinách. Celou kolekci uvidí také diváci ve Francii, od července do srpna bude přenesena do jihofrancouzského Montpelier.

Muchova retrospektiva, jak ji připravil J. L. Gaillemin, je skutečnou událostí a vyšel k ní i nádherný obrovský katalog, který vydalo renomované nakladatelství Hirmer a do něhož z českých badatelů přispěli Lenka Bydžovská a Karel Srp.

V Dolním Belvederu je výstava k vidění do 1. června, denně od 10 do 18 hodin, ve středu do 21 hodin.