Panoráma města z roku 1929 se stalo jedním z vrcholů dražby děl klasiků impresionismu a moderního umění. Odborníci ze Sotheby’s cenu Kokoschky odhadli na 1,2 až 1,8 miliónu liber (36 až 54 miliónů korun). Dílo získal neznámý zájemce po telefonu.

Po skončení londýnské aukce řekl pro Právo ředitel ostravské galerie Jiří Jůza, že čeští sponzoři nakonec nákup Kokoschkova obrazu vzdali, protože dílo bylo značně předražené a že raději galerii věnují peníze na menší projekty, které by jí výrazněji pomohly.

Pro srovnání loni byla v Praze vydražena Kokoschkova veduta čili pohled na město podobných rozměrů za 19,5 miliónů korun - šlo o obraz Londýna, který se nedávno stal i ozdobou velké výstavy pozdní tvorby malíře ve Vídni.

Jůza Právu řekl, že jde o velmi cenné dílo. „Historicky je spojeno s Ostravou, takže by tu mělo mít trvale svée místo," uvedl. Přesto podle jeho slov české ministerstvo kultury ani zřizovatel galerie, čili vedení moravskoslezského kraje, nepodnikly nic k tomu, aby Kokoschka byl vykoupen za státní peníze.

„Prioritně je zájem o díla českých umělců, na něž jsou vydávána i omezení k vývozu,“ dodal Jůza. Obraz patřil k obdivovaným dílům v galerii, malíř Jan Bauch se třeba vyjadřoval, že ho v mnohém umělecky inspiroval.

Zájem měli i šéfové ČEZu a Vítkovic

Právu se podařilo zjistit, že zájem o zakoupení Kokoschky a o jeho vrácení do Ostravy měli ředitelé dvou velkých podniků, ČEZ a Vítkovice Holding, kteří dali společně dohromady požadovanou vyvolávací sumu a jejichž zástupce se aukce v Londýně měl přímo zúčastnit.

Aukce v Sotheby’s bude pokračovat ve středu dopoledne, kdy se budou prodávat další čtyři plátna z Federerovy ostravské sbírky – malířská díla Jamese Ensora, Lovise Corintha, Hermanna Maxe Pechsteina a Lessera Uryho.

Židovský průmyslník Federer, ve své době uznávaný sběratel obrazů, z Československa uprchl v březnu 1939 před nacisty, kteří zabavili podstatnou část jeho umělecké kolekce. Po šesti letech jednání u českých soudů získali v roce 2007 Federerovi dědicové v Kanadě zpět 21 obrazů, které byly do té doby z větší části v majetku ostravské galerie.