Lagarce zpracoval ve Francii populární příručku, jejíž autorkou je Blanche Soyerová, známá pod pseudonymem baronka Staffe (1845–1911). Její rady jsou spíše než běžnými pravidly etikety spolehlivým průvodcem člověka po všech životních situacích.

Nejde jen o to, jak se chovat, ale jak žít. A život, alespoň podle baronky Staffe, je jedna dlouhá řada věcí určených k vyřízení. Lagarce svým monodramatem jen podtrhl existenciální charakter barončina manuálu.

Ženský svět

V režii Michala Dočekala předstupuje před starobylé zákoutí se zrcadlem a svícny herečka v pánském obleku s motýlkem a kloboukem, ale i pouhé zdání sufražetky odbourává notnou dávkou ryze ženského šarmu.

Její produkci sleduje i početný dav plyšových zvířátek, panenek, čajových konviček, trumpetek a jiných drobností vytvářejících dojem života shrnutého na hromádku. Sedmdesátiminutové čtení provádí diváky od narození a křtu dítěte k seznámení, zásnubám, sňatku až po smrt a náležité vdovství.

Je to souhrn nesmírně půvabných pravidel, myslících s předvídavostí na všechny životní okolnosti, neboť, i když to třeba neočekáváte, „i to se může stát...“

Luba Skořepová má přednes dámy

Nápad svěřit Lagarceův text Lubě Skořepové se ukázal jako trefa do černého. Herečka přednáší společenský manuál s naprostou, až přísnou důkladností, kárajíc pohledem diváky, propukající v neodolatelný smích nad propracovaností a ženskou rafinovaností společenských pravidel.

S nečekanými akcenty ulpívá na detailech a posiluje tak dojem absurdity dokonale proorganizovaného života. Její přednes má noblesu dámy i potměšilost jejího Harpagona. Na zdařilém dojmu se podílí i vtipné klavírní vstupy hudebníka, jehož jméno (jazykově poněkud ostudný) program divákům utajil.

Škoda, že toto půvabné představení má již jen dvě reprízy (22. 2. a 21. 4.). Rozhodně byste si je neměli nechat ujít. A nejen proto, abyste věděli, v jaké toaletě se vdávat v pětačtyřiceti, jak přihlásit na úřadě mrtvé dítě, anebo kdy si vdova může dovolit krajky, ovšemže pouze černé.


Jean-Luc Lagarce: Pravidla slušného chování v moderní společnosti

Režijní vedení Michal Dočekal, výtvarná spolupráce Zuzana Krejzková, dramaturgie Martin Urban. Premiéra 24. 1. 2009 v Divadle Kolowrat