Ze 4,5 miliardy korun, které ministerstvo kultury vyhradilo na celkovou rekonstrukci staré budovy, se bude financovat také stavba tunelu, který by ji měl s Federálním shromážděním propojit, řekl generální ředitel muzea Michal Lukeš. 

"Bude tady stát velké národní muzeum, které bude mít dvě budovy, budou v něm moderní expozice na úrovni 21. století. Doufám, že v podstatě i předběhnou expozice světových muzeí, které byly rekonstruovány před pěti, deseti lety, protože technologie prostě někam pokročily," řekl Lukeš.

Využití nových prostor

Budovu Federálního shromáždění by muzeum mělo převzít 1. června. K dispozici tu je zhruba 125 kanceláří, a tak se tam přestěhuje celá administrativa muzea. Vzniknou zde i pracovny odborných pracovníků a příruční depozitář pro studovnu, ale podle Lukeše se počítá i s provozem pro veřejnost. Sbírky se stěhují do depozitářů v Horních Počernicích a Terezíně.

Policisté hlídkují u pražské budovy Rádia Svobodná Evropa v rámci zvýšených bezpečnostních opatření.:.U pražské budovy Rádia Svobodná Evropa dosud hlídkovali policisté.foto: PRÁVO/Dorian Hanuš

Budova Federálního shromáždění disponuje vhodnými prostorami pro přednášky a doprovodné aktivity; muzeu přidá 3500 až 4000 metrů čtverečních na rozšíření expozic. Kromě toho tu je i restaurace. Otevřít budovu pro veřejnost chce muzeum podle svých kapacit za několik týdnů až měsíců po převzetí.

Vzpomínky na historii budovy

"Začneme hned dělat komentované prohlídky pro veřejnost. Budeme během nich vysvětlovat architektonickou historii i to, co se v té budově v druhé půlce 20. století stalo včetně klíčových okamžiků po roce 1989: třeba zvolení Václava Havla prezidentem nebo pomlčková válka mezi Českem a Slovenskem," vysvětlil Lukeš. Velká výstava o padesátých až devadesátých letech by se měla otevřít 17. listopadu, ještě na letošní rok se zde chystá i výstava k výročí českého olympionismu.

Stará budova by se měla opravit v letech 2011 až 2015, přičemž by se měla sladit s vybudováním asi 800 metrů dlouhých tunelů od parkoviště Slovan u hlavního nádraží. Tunely by měly zklidnit dopravu u muzea a snížit znečištění životního prostředí. Kopat by se mělo začít v roce 2010, náklady se odhadují asi na deset miliard korun.

Tunel mezi budovami

Stavba tunelu mezi starou budovou Národního muzea a Federálním shromážděním, která podle Lukeše přijde asi na 50 miliónů korun, by měla zahloubení magistrály vzít v potaz. "My jsme pochopitelně velicí příznivci přeložky magistrály, protože muzeum je od 70. let těmi dvěma magistrálami odříznuto. Mělo by se to dělat najednou, aby Pražané nebyli obtěžováni velikými stavbami, a za druhé, pokud nebude muzeum znovu propojeno s Václavským náměstím, ztratí část svého efektu," řekl Lukeš.

Národní muzeum obhospodařuje 20 miliónů sbírkových předmětů a má pět desítek budov, z nichž je dvacet výstavních. Předloni zahájilo rekonstrukci Národního památníku na Vítkově.