S nástupem nového vedení se festival, často oceňovaný pro svoji nekomerční atmosféru, nadšenectví a zaměření na alternativní podoby filmového umění, snaží otevřít alespoň v hlavní soutěži většinové kinematografii. Co taky má jiného dělat přehlídka, odehrávající se od 21. do 31. ledna mezi obřími podniky typu Sundance a Berlinale, aby si udržela zájem nejen výlučných filmařů a opravdových filmových fanoušků, ale také distributorů a profesionálů.

Českou republiku ovšem může těšit, že rotterdamské publikum letos uvidí v rámci doprovodných sekcí nejen film Bohdana Slámy Venkovský učitel, který oběhl všechny možné festivaly, a Zelenkův přepis dostojevského Bratrů Karamazových umístěný do porevolučních gdaňských loděnic. Naopak poprvé se mezinárodnímu publiku představí nový experimentální film Jana Němce Holka Ferrari Dino, v němž se někdejší člen československé filmové vlny vrací k dramatickým událostem 21. srpna 1968.

Film spojuje vzpomínky, jak sám režisér pašoval přes hranice unikátní filmové svědectví počátků sovětské okupace, se záběry současné Prahy, v jejíž kamenech, stěnách a ulicích jsou ještě ukryté ony traumatické chvíle. V neposlední řadě program nabídne český dokument Jany Ševčíkové Gyumry (uvedený nedávno i v naší distribuci), přibližující arménské rodiny stižené traumatem ztráty dětí, které zemřely při tragickém zemětřesení na konci 80. let.

Mezi hlavní události letošního ročníku festivalu bude patřit i obsáhlá retrospektiva filmů polského emigranta a našeho starého známého Jerzy Skolimowského, který chodil po válce chvíli do slavného poděbradského gymnázia spolu s Václavem Havlem či Milošem Formanem.

Dalšími dvěma filmaři, jejichž filmografie se ocitá na programu, bude italský klasik poetických dramat 70. a 80. let Paolo Benvenutti či francouzský fotograf a dokumentarista zanikajícího světa tradičního venkova Raymond Depardon, mimochodem známý z naší jihlavské přehlídky.