Vítězem v kategorii filmový scénář se stal Jan Jurek, který se v díle Miki snaží odhalit kořeny agresivního chování 14letého chlapce. V kategorii povídka byl nejvýše oceněn Alex Koenigsmark za drama Černá krev, dále Jaroslav Kovanda za příběh nazvaný Maria, Miroslav Hule za „klukovskou“ povídku Říkali mu Vydra a Karel Rada za Homo Ilusion.

Poprvé byly nadací oceněny projekty pro děti a mládež. „Tyto filmy mají pořád smysl, v jejich tradici se má pokračovat. Děti si už odvykly je v kinech vídat, chodí odmalička na americké animované snímky, což se asi nezmění, ale věřím, že si najdou cestu i na jiné,“ řekla členka správní rady nadace a producentka Barrandov Studia Helena Uldrichová.

Černá krev

Vítězná povídka Černá krev vychází z reálné události z konce 18. století, kdy bylo na základě procesu s domnělými kanibaly popraveno několik desítek lidí romské národnosti. „Není to žádné ,kladivo na čarodějnice‘, hlavní postavou je novinář, který spustil lavinu událostí takzvanou kachnou,“ řekl Alex Koenigsmark.

„Základ tohoto dosti silného příběhu jsem objevil v archívu. A uvědomil jsem si, že ten lidožroutský proces se konal v době, kdy už v Paříži, Vídni nebo Londýně vycházely dokonce deníky, a že se tedy už tenkrát – hlavně v letní ,okurkové‘ sezóně – vyráběly novinářské kachny,“ řekl Koenigsmark, který nyní zpracuje povídku do scénáře.

„Už několik let se o to téma zajímá režisér Slavo Luther, ale jsem zvědav, jak to dopadne, jestli se podaří sehnat peníze na film,“ řekl Koenigsmark. Naděje tu je, protože – jak řekl ředitel komunikace RWE Martin Chalupský – některé oceněné scénáře se již daří realizovat. „Do dvou let diváci uvidí film Hlava, ruce, srdce, který chystá režisér David Jařab, a snímek K moři Petry Soukupové,“ řekl Chalupský.