Pražský podzim působil na české hudební scéně od roku 1991 a orientoval se na koncerty orchestrů a sólistů. Odborníci krach přehlídky očekávali. Příčinou byla podle nich ztráta hlavního sponzora i aféry, které přehlídku v poslední době provázely.

Konci festivalu nasvědčovala také skutečnost, že si pořadatelé nerezervovali v předstihu pronájem Dvořákovy síně v Rudolfinu a ukončili spolupráci s Českou filharmonií. Mluvčí festivalu Lucie Johanovská řekla, že shánět sponzory v době celosvětové finanční krize bylo velmi obtížné.

Od září, kdy odešel strategický partner festivalu, farmaceutická společnost Zentiva, hledali pořadatelé "náhradníka", který by alespoň částečně pomohl náročný provoz spolufinancovat. "Závislost na jednom sponzorovi je pro strategii festivalu problém," uvedl hudební kritik Jindřich Bálek. Podle hudební kritičky Věry Drápelové si vedení festivalu může za problémy samo. "Je to logický důsledek afér kolem festivalu a zjevně hlavní sponzor ztratil trpělivost," poznamenala.

Podle nich také nebylo správné, že pořadatelé za každou cenu po tři týdny nabízeli jen vystoupení symfonických těles, často totiž byla průměrná. "Řada orchestrů, které zde hostovaly, ani ve svých zemích často nepřevyšují průměr," upozornil Bálek. Podle muzikoložky Hany Jarolímkové je ukončení festivalu naopak velká škoda. "Byl zavedený a nabídkou vyvažoval Pražské jaro," uvedla a dodala, že o koncerty byl mezi publikem vždy velký zájem.

Zmatky a aféry

Zentiva přispívala do třicetimilionového rozpočtu festivalu zhruba 17 miliony. Podle kuloárních informací údajně loni nabídlo vedení firmy řediteli Špirochovi, že od něj odkoupí značku festivalu, ten však prý odmítl. Mluvčí Zentivy Věra Kudynová tuto informaci však nepotvrdila.

Firma tehdy popřela, že k ukončení spolupráce přispěly aféry vedení festivalu. Předloni totiž známá klavíristka Héléne Grimaudová těsně před generální zkouškou zrušila své vystoupení s tím, že ředitel festivalu Pavel Špiroch byl hrubý a urazil ji. K jejímu rozhodnutí se tenkrát přiklonila i drážďanská Staatskapelle, která ji měla doprovodit.

Loni v září odřekl účast těsně po zahájení festivalu i světoznámý český dirigent Libor Pešek kvůli tomu, že pořadatelé festivalu použili na billboardech jeho fotografii bez jeho souhlasu. Dirigent měl na dvou koncertech řídit Královský liverpoolský filharmonický orchestr, jehož byl jedenáct let šéfdirigentem.

V roce 2008 vznikly na českém území dva nové festivaly - Janáček Brno a Dvořákova Praha. To, že jeden festival zanikl, není podle kritiků velká ztráta. Obecně se českým hudebním přehlídkám daří dobře, preferovali by ale, aby přehlídek bylo méně a spíš nabízely významnější umělce.