"Vůbec se mi to nelíbí," ozývá se rozhodně z hloučku lidí, kteří v atriu zkoumají gigantickou euroskládačku, jejímž duchovním otcem je český umělec David Černý. "Je to skvělé, myslím, že to dobře reprezentuje (jednotlivé země)," komentuje výtvarné dílo naopak italský zaměstnanec rady Silvio. "Máte smysl pro humor," usmívá se při pohledu na plastiku Bulharska s velkým tureckým záchodem bulharská zaměstnankyně jedné z evropských institucí.

A co si myslí David Černý? "K Evropě a jejímu myšlení patří sebereflexe, kritický duch a schopnost vnímat sebe sama i okolní svět se smyslem pro ironii," říká Černý. Podobně hovoří i český vicepremiér Alexandr Vondra. "Mám důvěru v otevřenou mysl Evropanů a jejich schopnost takovýto projekt ocenit," dodává Vondra, podle něhož jde instalace ruku v ruce s mottem českého předsednictví Evropa bez bariér.

Sedmadvacet pohledů na Evropu

Jednotlivé části obřího "puzzle" v podobě 27 zemí EU, které si pohrává se zavedenými evropskými klišé, navrhli umělci pocházející z jednotlivých zemí sedmadvacetičlenného bloku. "Česko" tedy vytvořil David Černý, Německo protkané dálnicemi Němec Helmut Bauer, Řecko sežehnuté požáry Řek Angelo Navridis, plastiku s Litvou, na níž je několik čůrajících chlapečků, močících patrně směrem k Rusku, vytvořila litevská umělkyně Vilma Stasiulyteová.

Pondělní neoficiální odhalení projektu však ještě není finální třešničkou na dortu. Ve čtvrtek, kdy bude projekt oficiálně představen, začne performance hrát a svítit - Českem začnou konečně jezdit Klausovy výroky, drákulovský hrad v Rumunsku začne blikat, plastika ožije. Je tedy možné, že ještě přijdou na řadu kritické soudy díla, na něž zatím nepřišla řada. Entropa zůstane v budově Rad EU do konce českého předsednictví v červnu.