Podle redaktora Vladimíra Hulce byl 16. ročník ankety, v níž odpovídalo 116 kritiků, teatrologů, překladatelů, dramatiků a dalších osobností, přelomový. Poprvé totiž zvítězila produkce nezávislého a mezinárodního (česko-francouzského) divadelního souboru. 

Na druhém místě je opera Aleše Březiny a Jiřího Nekvasila Zítra se bude... inscenovaná v komorním prostoru Divadla Kolowrat. Za ní skončila nejsledovanější divadelní událost minulého roku - premiéra Havlova Odcházení v režii Davida Radoka, po dlouhých peripetiích inscenovaná jako nezávislá produkce v Divadle Archa.

Čtvrté místo obsadila další inscenace opery pražského Národního divadla, tentokrát uváděná ve Stavovském divadle - Mozartova La finta giardiniera hostujících německých režisérů a scénografů Ursely a Karla-Ernsta Herrmannových.

Pátý skončil Cirkus Havel Petra Oslzlého a Vladimíra Morávka nastudovaný brněnskou Husou na provázku. Následují Kunderova Ptákovina režiséra Ladislava Smočka v Činoherním klubu a Vějíř s broskvovými květy čínského dramatika Kchung Šang-žena v Pitínského režii v Divadle v Dlouhé. Osmé je Klicperovo divadlo Hradec Králové s Havlovým Odcházením v režii Andreje Kroba.

"Kdybychom sečetli tipy pro všechny 'havlovské' inscenace roku 2008, téměř přesně by se vyrovnaly počtu hlasů pro Obludárium," doplnil Hulec. Více než dva hlasy podle něj získala také inscenace Pražského komorního divadla Nadváha, Nedůležité: Neforemnost Wernera Schwaba v režii Dušana Davida Pařízka v Divadle Komedie. Tento režisér a jeho soubor jsou v anketě zastoupeni nejvíce inscenacemi; po jednom tipu získali ještě Snílci Roberta Musila a dramatizace Hostovského Spiknutí.

Dva a půl bodu má Demlovo Zapomenuté světlo v režii Františka Derflera v brněnském Divadle U stolu a amatérské Divadlo Hugo ze Semil s inscenací Hugo, jež slavila úspěchy na přehlídkách v Chrudimi, Písku a Hronově, oborovém Přeletu přes loutkářské hnízdo i na festivalu ...příští vlna/next wave... Hranici dvou hlasů ještě překročili Tři mušketýři Hany Burešové v Městském divadle Brno. Dva hlasy má Rothův Job v režii Martina Františáka v Divadle Petra Bezruče Ostrava a České nebe Divadla Járy Cimrmana.

Vládnou autorské produkce

Podle Hulce anketě vládnou autorské produkce. Ať už vzniklé na velkém jevišti Stavovského divadla v podobě pohostinské režie (La finta giardiniera), či zásluhou nových původních textů a jejich režijně výrazného zpracování na půdě Kolowratu, v otevřeném prostoru Divadla Archa, Husy na provázku, v Žižkovském či Klicperově divadle (Zítra se bude..., Odcházení, Cirkus Havel, České nebe), v Činoherním klubu, Divadle Komedie, Divadle v Dlouhé a HaDivadle.

"Zabodovaly dramaturgicky náročnými a objevnými projekty, v podstatě též v českých či po letech obnovených premiérách," dodal Hulec. Výraznou stopu zanechaly soubory a divadla, jež o existenci musejí každoročně bojovat žádostmi o grantovou podporu.

V anketě se objevilo 58 inscenací či projektů v provedení 39 divadel a divadelních souborů. Bez Formanů je v anketě 22 pražských souborů a divadel s 37 inscenacemi. Brno tu má pět divadel s osmi inscenacemi, Ostrava tři scény se čtyřmi inscenacemi.