Ta od poloviny 80. let minulého století spolehlivě bavila několik generací příběhem společnosti, v níž ženy převzaly vládu a prakticky vyhubily veškeré samce, nebo si to alespoň myslely.

Dva omylem příliš důkladně zhibernovaní příslušníci mužského rodu Max a Albert se ale nevhod probudí do feminizovaného světa a natropí v něm pěknou paseku. Jerzy Stuhr a Olgierd Lukaszewicz se v těchto rolích, stejně jako Wieslaw Michnikowski jako monstrózní Její Excelence, stali hvězdami stříbrného plátna, alespoň pro východoevropskou diváckou obec.

Sexmisi se pokusilo přenést na jeviště Divadla U Hasičů Metropolitní divadlo Praha s Panda Agency, s. r. o. Režisér Roman Štolpa vsadil na nosnost sci-fi příběhu, který ale přece jen s léty ztratil na přitažlivosti, a na herecké představitele, již to na téměř holé scéně nemají lehké. Tam, kde si film pohrával s výpravnou sci-fi nadsázkou, vystačí divadlo s pár polštáři a paravány, jež se divákům brzy okoukají.

Ziskem Sexmise jsou herecké výkony Mojmíra Maděriče a Jana Monczky (alternují Roman Štolpa a Tomáš Turek), kteří se nesnaží kopírovat filmové kolegy, ale vytvářejí vlastní hravé postavy, navíc se zjevnou hereckou chutí. Handicapem Pavla Skřípala (alternuje Petr Oliva) coby Excelence je, že od začátku je jasná jeho chlapská identita, takže překvapení se nekoná.

Ženy jsou v této inscenaci – přes razantní herecké nasazení – méně výrazné. Divadelní Sexmise si neklade větší nároky než diváky pobavit, její další významy, čitelné v 80. letech, s léty opadly. Kdo má ale Machulského film rád, přijme i jeho chudší divadelní podobu. A třeba zatouží po připomenutí si originálu.

 

Sexmise
Úprava Martin Čáp a Martin Jaroš, režie Roman Štolpa
Scéna a kostýmy Renata Slámková a Alena Šimáčková
Uvádí Metropolitní divadlo Praha a Panda Agency, s. r. o., v Divadle U Hasičů Praha.