Výstavu Jak se oblékají pohádky připravila autorka a kurátorka Jana Sommerová z kostýmů, uložených v barrandovských depozitářích. Začíná v roce 1951 kostýmy Jana Wericha a Nataši Gollové z filmu Císařův pekař a pekařův císař a končí nejnovější Troškovou Nejkrásnější hádankou.

„Filmové kostýmy se od divadelních liší tím, že musí být opravdu nádherné. Mezi nimi a diváky není divadelní vzdálenost, filmová kamera zabírá šaty i v detailech, žádný špendlík ani flíček se neschová. Proto jsou filmové pohádky tak drahé,“ řekl na vernisáži Právu režisér Václav Vorlíček, jehož  Tři oříšky pro Popelku zdobily nejen slavnostní dort, ale vévodí celé výstavě, kde jsou k vidění její růžové plesové šaty, svatební, ale i ty domácí, popelčí.

Na kostýmech je dobře vidět, jak se měnil vkus a styl podle doby, v níž filmové pohádky vznikaly: Pyšná princezna Krasomila měla šaty přestřižené v pase a horní kratší sukni přes spodní, Lada hladký „pouzdrový“ střih bez přestřižení, Šíleně smutná princezna u krku jen „stojáček“, zato Večernice velký límec. A snad nejmohutnější kostým oblékli filmaři na božského Lucifera Karla Gotta v pohádce Z pekla štěstí 2.

Česká pohádka nemá obdoby 

„Česká pohádka, její dobro a zlo, čerti a princezny nemají ve světě obdoby. Je to to nejlepší, co filmová pohádka může předvést,“ říká Sommerová, která chtěla potěšit hlavně děti, ale jak bylo zřejmé už na vernisáži, se stejnou radostí si kostýmy, které nebyly dosud ještě nikdy vystaveny, prohlédnou i dospělí. Na výstavě jsou k vidění i některé rekvizity jako křídla princezny Jasněnky nebo původní obraz princezny Krasomily.

Podle opata Strahovského kláštera Michaela Pojezdného jde o mimořádnou výstavu, jaká v klášteře ještě nikdy nebyla. Její součástí je doprovodný program, děti si mohou vyzkoušet pravý plášť z Arabely nebo princeznovské šaty. Výstava potrvá do konce roku.