Newyorskou nádražní halou se mezi valícími davy proplétá dokonalý růžovobílý kostým vypasovaný na dokonalém těle. Bílý klobouk na polodlouhých blond vlasech perfektně ladí s kabelkou a rukavicemi, boky se vlní nad dlouhými nohami, svižně kráčejícími na jehlových podpatcích. Barbara Novaková (Zellwegerová) přijela dobýt město a svět svou knihou Kašlu na lásku.

Prostý nápad se podařilo rozvinout

Feministky ještě netuší, jaký poklad tahle žena ukrývá, zato vážní i bodří muži v nakladatelství nad rukopisem větřit začínají: když se sexem bez lásky a výběrem mužů "podle jídelního lístku" žena osvobodí od závislosti na muži, když čokoláda nahradí případnou absenci slasti a dosud oddané družky (a služky) začnou víc než na rodinný krb myslet na kariéru, co se stane se starým světem?

Catcher Block (McGregor) si tyhle starosti nedělá. Jeho, reportérskou hvězdu časopisu Hleď, "miláčka mužů i žen a velkého světáka" nějaká "stará panna" se svými zajisté zhrzenými zkušenostmi nerozhází a do předlouhých řad jeho milenek zmatení citů nevnese. Že ano? Že úspěch knihy je opravdu světový a dosud vroucně zamilované krásky odpadají jak zralé hrušky? Tak dobře, mladá dámo, Catcher Block dokáže, že právě vy...Dost.

Takhle je totiž pouze rozehrána budoucí zápletka. A pokud si myslíte, že další děj je předvídatelný a čitelný jak nápis na neonové reklamě, jste vedle jak ta jedle.

Chytrá komedie

Kašlu na lásku je totiž komedie nejen romantická, ale zároveň docela chytrá a duchaplná, takže se dočkáme dokonce i lehce překvapivé pointy. Je také sexuplná, ale jen v dialozích, na podívání je cudná, jak už tak v oněch bájných "šedesátých" komedie bývaly. Jen s nepatrně větší nadsázkou než by bylo možné považovat za dokonalé, skládá velkou poctu době a jejím filmům, módě, hudbě. Luxusní salóny a báječná apartmá, elegantní bary a noční kluby, kouř z cigaret a na gramofonech černé desky...

Kašlu na lásku má styl od úvodních po závěrečné titulky, a je samozřejmě otázkou, nakolik tento druh romantického filmu dokáže přitáhnout dnešní mladé diváky. Ale je jisté, že Ewan McGregor a Renée Zellwegerová, kteří jakoby z oněch časů a filmů právě vystoupili, to dokáží sami. Jsou krásní, okouzlující, oba hýří barvami a úsměvy přesně na té hranici, za kterou už číhá karikatura, ale zejména on balancuje obdivuhodně vždy ještě na té správné straně. Dlužno ovšem říci, že má - jak jinak, vždyť je muž - roli přece jen o něco vděčnější, proměnlivější.

Prostor pro herce

Scénář Eve Ahlertové a Dennise Drakea poskytl hercům a režisérovi navzdory "provařenosti" tématu, jakým souboj pohlaví nepochybně je, dostatek překvapivých momentů, vtipných zápletek a břitkých dialogů. Režisér Peyton Reed nijak nekouzlil, jen se pečlivě učil ze čtyřicet let starých filmů a dokázal je docela svižně napodobit.

Kašlu na lásku, USA 2003

Režie: Peyton Reed, Scénář: Eve Ahlertová a Dennis Drake, Kamera: Jeff Cronenweth, Hudba: Marc Shaiman, Hrají: Renée Zellwegerová, Ewan McGregor, David Hyde Pierce, a další.