Hlavní obsah

Co se ztratilo v děsivém hypermarketu

Novinky, Stanislav Dvořák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Malá holčička se ztratí v britském obchodním centru a po dvaceti letech se opět mihne na monitoru ostrahy. Tato záhada je hnací silou příběhu Catherine O‘Flynnové Co se ztratilo. Debut mladé autorky, který je vším jiným než obyčejnou detektivkou, byl nominován na Bookerovu cenu, cenu Guardianu a získal cenu Costa za nejlepší debut.

Článek

Kate je malá, chytrá a lehce paranoidní holčička. Vynahrazuje si ztrátu rodičů hrou na pátrání po zločinu, který vidí úplně všude. Vyzbrojena blokem, tužkou, dětskou knížkou o detektivech a plyšovým parťákem vyráží na pozorování do obchodního centra Zelené doubí, kde u zaměstnanců i zákazníků rozpoznává „vražedné sklony“ a v každém pohybu a hovoru tuší přípravy přepadení tamní banky.

Stejně staré kamarády nemá, povídá si převážně s dvaadvacetiletým známým, který zabíjí čas v malém obchůdku. Pohled očima dítěte často vykřeše v hovoru nedorozumění, která próze přinášejí poněkud smutný druh humoru.

Celý svět O’Flynnové, jehož středem je monstrózní nákupní středisko Zelené doubí, je domovem nešťastných existencí. Ať už je to Lisa nudící se v obchodě s hudbou i doma ve vztahu s partnerem, nebo hlídač Kurt zdeptaný neustálou negativitou vzteklého otce.

Pozorovací talent a osvědčené postupy

Odlidštěné prostředí centra ze skla a kovu jakoby přitahovalo veškerou frustraci světa. Pokud Kurtův pomatený kolega nevypráví nesnesitelně nudné informace o historii obchoďáku, vedou se hlavně nepříjemné sakrastické hovory.

Autorka buduje stísněnou atmosféru z útržků dialogů i tichých vnitřních monologů zaměstnanců, kteří špatně skrývají nenávist k otravným kupujícím. Krátké vstupy nezasvěcených zákazníků používá k dokreslení sterilnosti prostředí, ale jak jich postupně přibývá, přestávají být funkční a roztříšťují soustředění na příběh.

O’Flynnová se nesnaží šokovat, vyjadřuje se spíš úsporně a šikovně používá osvědčené literární triky. Těží z kontrastů pohledů dítěte a dospělého a napětí zkušeně udržuje oblíbeným fíglem postmodernistů, tedy záhadou, která přináší dotek nadpřirozena do přetechnizovaného světa. V líčení znuděných pracovníků a silného pocitu hnusu z „chrámu konzumu“ je autorka přesná (sama prý dříve pracovala v hudebním megastoru), stejně jako v pocitu jisté krutosti školního prostředí. Dobře vystavěný příběh a pozorovací talent autorky dělá z románu Co se ztratilo čtivou záležitost.

Catherine O‘Flynnová: Co se ztratilo, Kniha Zlín 2008

Reklama

Výběr článků

Načítám