Residents jsou ryzí konceptualisté. Na počátku sedmdesátých let se snažili dovést fenomén skupiny v rockové hudbě ad absurdum, kdy je sama skupina a její jméno důležitější než její členové. Proto zůstávali v anonymitě. Toto rozhodnutí ale současně napadalo vznikající kult rockových hvězd. Nikdo si nemohl pověsit na stěnu obličeje členů této skupiny ani od nich získat podpis. Vystupovali v maskách a svou identitu čtveřice lidí tajila tak dokonale, že se dokonce spekulovalo, jestli nejde o Číňany.

Minutové songy jako výsměch popové písni

Během dalších let však odhalili i další mýty populární hudby. Jako první ukázali na albu Third Reich´n´Roll na podobnost masové populární kultury s totalitními režimy, což po nich dále rozvíjeli slovinští Laibach a nyní z toho profituji Rammstein.

Také se snažili odhalovat banalitu popových hitů, když je ve znivelizovaných coververzích na řadě alb hráli na levné klávesové nástroje, což inspirovalo k podobným krokům na konci sedmdesátých let nastupující představitele nové vlny, jako byli Devo.

Mnohá díla The Residents však byla vysloveně prognostická. Když natočili v roce 1980 Commercial album se 40 písněmi dlouhými jen minutu, snažili se ukázat, že popová píseň je jen třikrát zopakovaná reklamní znělka. A to ještě nic nevěděli o zpívajícím žabákovi Crazy Frogovi a oblibě melodií pro mobilní telefony.

Videoklipy jako moderní umění

The Residents, jejichž členové dříve pracovali v hollywoodských ateliérech, také v osmdesátých letech postihli trend vizualizace hudby a uvědomili si význam klipu. Některá z jejich videí jsou i součástí sbírek moderního umění.

V devadesátých letech také Residents jako první kapela pochopili význam multimédií, když připravili CD ROM Freak Show o lidech z kočovného cirkusu se zrůdami.

Stopa The Residents se táhne populární hudbou jako červená niť. Ovlivnili nejen industriální scénu a novou vlnu, ale svým osobitým zvukem i kapely produkující syntezátorový pop. Inspirovala mnohé následovníky, aby v tvorbě využívali levných nástrojů a hraček.

V Akropoli představí svůj nový projekt o králičím chlapci Bunny Boyovi, který přes internet pátrá zmizelém bratrovi. Dotýkají se v něm fenoménu YouTube.