"Nížina je divadlo plné vášně a nesmiřitelnosti, vyjadřuje sociální napětí mezi nevolníky a pány, osudy mezi poslušností a pudem ke svobodě. Je aktuálnější než kdykoli předtím," řekl na tiskové konferenci režisér inscenace Heinz Lukas-Kindermann.

D´Albertova hudba je podle dirigenta Hilaryho Griffithse syntézou mezi německým dědictvím Richarda Wagnera a italským veristickým stylem a pro posluchače velmi přístupná. Griffiths rekonstruoval na základě různých materiálů podobu, v níž se opera v Praze před sto lety hrála.

Z kontrastu mezi poetickým světem hor, z něhož přichází za láskou hlavní hrdina, a brutálním prostředím v nížině pod horami, vychází výtvarné řešení scénografa Daniela Dvořáka, ředitele Národního divadla a někdejšího šéf Státní opery.

Nížinu také natočila Leni Riefenstahlová jako svůj poslední hraný film. Dokončila ji až po druhé světové válce.