Na počátku 60. let minulého století přijíždí Barbara Novaková (Renée Zellwegerová) z venkova do New Yorku, aby vydala svou revoluční knihu "Kašlu na lásku". V ní všem ženám vysvětluje, že se mají přestat zamilovávat a sex se pro ně má stát jen nezávazným rozptýlením, které se dá nahradit pojídáním čokolády. Tím začnou mít doma navrch a navíc stoupne jejich pracovní produktivita. Kniha má obrovský úspěch, z Barbary se stává nový Mesiáš a muži jsou v koncích. To se nelíbí Catcheru Blockovi, proslulému redaktorovi pánského časopisu a ještě proslulejšímu playboyovi. Ten se rozhodne, že Barbaru Novakovou svede a tím ji před všemi znemožní. Protože ale Barbara pochopitelně Catchera zná (tedy zná jeho jméno, nikoliv obličej), musí přijmout novou identitu a začne se vydávat za nesmělého brýlatého astronauta. A začíná humor!

Máte pravdu, že to zní přinejmenším slabomyslně, jako nějaká čtyřicet let stará komedie. A o to tady jde! Komedie KAŠLU NA LÁSKU je totiž natočena zcela přesně ve stylu "lechtivých" komedií z šedesátých let - a předem upozorňuji, že "lechtivé" komedie 60. let byly "lechtivé" úplně jiným způsobem než ty ze 70. let. Tehdy ještě nezačala sexuální revoluce (i když už se k ní pomalu schylovalo) a "lechtivost" spočívala výhradně v tom, jak dvojsmyslně se v těch komediích mluvilo. To všechno KAŠLU NA LÁSKU kopíruje. A zdůrazňuji: Nikoliv "dělá si z toho legraci", ale opravdu "přesně kopíruje", od starobylé úvodní znělky 20th Century Fox, přes kulisy, hudby, kostýmy a celkový režisérský styl.

Jediný předchozí film režiséra Peytona Reeda, který jsme u nás mohli vidět, byla komedie BRAVO, GIRLS (BRING IT ON!) z prostředí školních roztleskavaček (cheerleaders). Vzhledem k tomu, že prostředí roztleskávaček je průměrnému Čechovi asi tak stejně vzdálené jako prostředí amerických sexy komedií ze 60. let, nemohu dost dobře analyzovat, co se vám bude líbit víc.

Stylově dobový je i scénář - jeho absurdně lechtivá zápletka i bleskové dialogy. S tím bohužel souvisí smutný fakt, že ať se tvůrce českých titulků (Lenka Pospíchalová) snažil jakkoliv (a výsledek jsem zatím neviděl), mnoho fórků originálu zákonitě musí v češtině zmizet, nebo aspoň být méně vtipných. Dialogy tedy jsou bleskové, ale přesto bych řekl, že ne až tak bleskové, jako bývaly ve skutečných 40 let starých filmech, což dokazuje současnou hollywoodskou scenáristickou krizi. Přesto mě velmi překvapilo, že jsou pod tímto velmi svěžím filmem podepsáni stejní scenáristé, kteří spáchali strašnou PRAVOU BLONDÝNKU 2. To jsou mi věci...

Bude se vám KAŠLU NA LÁSKU líbit? To celkem nezáleží na tom, jaký vztah máte k McGregorovi a Zellwegerové (a ostatním hercům, kteří hrají velmi stylově "dobově"), ale na tom, jaký vztah máte ke starým filmům a jak se vám líbí filmy, které jim uctivě vzdávají poctu -třeba ED WOOD nebo VE STÍNU UPÍRA. Potenciální kámen úrazu se skrývá v tom, že jde o velikánskou poctu jistému žánru - komediím přelomu 50. a 60. let - a podžánru - sexuálním komediím s Doris Dayovou a Rockem Hudsonem. Stejně jako většina ostatních českých recenzentů jsem ty komedie s Dayovou a Hudsonem nikdy neviděl a dočetl jsem se o nich až na internetu. Ovšem díky tomu, že jsem na satelitu koukal na Turner Classic Movies, viděl jsem nejednu starou hollywoodskou komedii (čímž myslím čtyřicátá až šedesátá léta) a do značné míry jsem si oblíbil jejich švih, břitkost a esprit, díky kterému ty filmy vypadaly, že je vlastně veliká legrace a pohoda je natáčet. Koneckonců, i našinec zná NĚKDO TO RÁD HORKÉ. Tak asi takový nějaký druh humoru najdete v KAŠLU NA LÁSKU. Myslíte si, že je NĚKDO TO RÁD HORKÉ parodie? Možná trošičku ano. KAŠLU NA LÁSKU není o nic větší parodie.

Musím přiznat, že ne zcela chápu, proč se tvůrci rozhodli natočit zrovna něco takového. Teenageři na to půjdou těžko a milovníci starých komedií se možná budou chtít podívat jak jsou či nejsou przněny jejich vzpomínky. Ale milovníků starých komedií je v amerických kinech aspoň desetkrát méně než teenagerů. Jako americký producent bych z toho byl nervózní, ale jako český divák, který pár těch starých komedií viděl (i když se v nich neorientuje), jsem vděčný, že něco takového bylo natočeno a u nás uvedeno.

Premiéry týdne

Kromě KAŠLU NA LÁSKU má tento čtvrtek také dlouho očekávaný film Davida Ondříčka JEDNA RUKA NETLESKÁ, který podle dostupných ohlasů je "ujetej", "hustej" a "s trefnými hláškami". Takže zřejmě potěší ty, kterým se líbilo ŠEPTEJ a SAMOTÁŘI. Já ho jako obvykle neviděl.

Ve zkratce...

Tady je k vidění první (ukradená) fotka kulis z ČERNOČERNÉ TMY 2.

Fenomén "Star Wars Kid" stále žije a nedočká se pokoje (ten fenomén ani ten hoch). Viz tento nový filmeček (Windows Media).

Podle oficiálních materiálů Lucasfilmu mají STAR WARS Epizody 4 až 6 vyjít na DVD už v roce 2004, což je překvapení, protože Lucas doteď tvrdil, že vyjdou až po EPIZODĚ 3.

Už za pár týdnů vychází (ve světě i u nás) na DVD trilogie INDIANA JONES. Bohužel, ve Velké Británii bude INDIANA JONES A CHRÁM ZKÁZY vytříhaný kvůli přístupnosti (přinejmenším slavná scéna "srdce z hrudi ven"). Jsem docela nervózní, jestli se to nedotkne i verze prodávané u nás...

Batmana v novém filmu Christophera Nolana (MEMENTO) bude hrát Christian Bale (AMERICKÉ PSYCHO, KRÁLOVSTVÍ OHNĚ).

Tušil jsem, že FFFILM čtou přední osobnosti kulturního i politického života, ale skutečně jsem netušil, že že ho čte i Ben Affleck! Ale skutečně to vypadá, že si přečetl minulé vydání, spočítal si kolik stojí doživotní služby striptérky a rozešel se s Lopezovou! (Mimochodem, všimněte si jak je hnusná - a to je nalíčená až po uši)

Dva trailery pro přátele hororu: HOUSE OF THE DEAD a remake TEXASKÉHO MASAKRU MOTOROVOU PILOU.

New York Times vyšel zajímavý článek, poukazující na to, že 80 procent filmů, které se ilegálně objeví na internetu, bylo "ukradeno" nikoliv studentíkem s videokamerou, ale přímo zaměstnanci filmových společností a jejich partnery! (Abyste si článek přečetli, musíte se [zdarma] zaregistrovat.)

Společnost Morgan Creek konečně vydala oficiální prohlášení k záležitosti "Paul Schrader a nový Exorcista" (psal jsem o tom před pár týdny). Prohlášení ve formátu PDF je tady, ale není v něm nic nového.

A na závěr citát týdne (z diskusního klubu Cinemy):

santaclara: Je tu nekdo, kdo taky miluje "Death in Venice"?
CRS: Jestli myslíš tu sračku o tom, jak stará buzna přijela chcípnout do Benátek, tak jo. Ten film také miluji.