Článek
Ciccone tvrdí, že se narodil jako syn své matky a zemře jako bratr Madonny. Způsob, jakým v knize vztah se sestrou (ale i další vztahy) prezentuje, svědčí o tom, že se s tím nehodlá smířit. Rád by byl rebelem, který se vzbouřil proti veleslavné sestře. Je ale spíš jen uraženým ješitou.
Ciccone a Leighová hledí na Madonnu především mimo pódium. Prozrazují to, co si každý pozorovatel dávno myslel: je panovačká, lakomá, lže, v lepším případě si vymýšlí. Je ale také pracovitá, to je z knihy patrné. Jako by autoři psali ve dvou rozpoloženích. V jednom Madonnu představují jako monstrum šoubyznysu, jemuž nevadí, že si její manžel dělá legraci z Cicconeho homosexuality, a které nechá při koncertě stáhnout hlas vokalistky, protože ta je lepší než ona. V druhém je tu ale bratrské chlubení se slávou sestry, vzpomínky na společné dětství i doznání, že Madonna bratrovi pomohla v nouzi. Jinými slovy: produktem šoubyznysu jsou oba, sestra i bratr.
O ní bez ní
Britská spisovatelka a reportérka Lucy O’Brienová napsala nejenom biografii Dusty Springfieldové nebo Annie Lennoxové. Loni vyšla i její kniha Madonna: Like An Icon, která byla letos Adélou Bartlovou přeložena do češtiny s podtitulem “Životopis”.
O’Brienová je technický typ. Jde po Madonniných uměleckých stopách, vytváří mozaiku jejího hudebního i komerčního růstu, v rozhovorech s jejími spolupracovníky hledá rozhodující chvíle její kariéry.
Se samotnou Madonnou ale komunikuje jen prostřednictvím rozhovorů, které zpěvačka poskytla médiím. Pro svou knihu čerpala i z publikací již vyšlých a hudebních filmů. Madonniny výroky jen zasazuje do kontextu svého vyprávění, zoufale jí chybí osobní kontakt. Ani jednu z obou knih nelze tedy brát jako „úplnou“ biografii. První je příliš osobní, druhé schází jiné než fanouškovské pouto.
Christopher Ciccone, Wendy Leigh: Život s Madonnou
Baronet, 311 str., 339 Kč
Lucy O’Brienová: Madonna, životopis
BB Art, 398 str., 299 Kč