Pro muzikály jsou zpěvní zlínští Valaši (a Moravští Slováci v sousedním Hradišti) moc dobře disponovaní, a tak spolu podkarpatská divadla zdravě soutěží, kdo nastuduje hudební kousky lepší. Výsledkem jsou dobré inscenace v obou divadlech. Gombárova Balada se blíží brilanci.

Po poli havrani krákají


Zjednodušeně: Je pozoruhodné, že z rozsáhlého a příkladně náročného díla tří velkých umělců (Olbracht, Uhde, Štědroň) zůstane lidem pod kůži zažráno novodobě transformované jánošíkovské, ondrášovské a dovbušovské karpatské zbojnické téma o loupícím vojenském zběhovi.

U Olbrachta silně levicově sociální, v Uhdeho pojetí o vzpouře ve jménu svobody, u Štědroně pak v hudebním pojetí, jež vede k zlidovění songů, čerpajících ostatně z harmonií a lidové poezie etnografických oblastí horstev karpatského oblouku.

Gombár zlínskou inscenací rozšířil po tuctu Pospíšilově koncepci bližších realizací v českých a moravských divadlech o mýtus. V postavách havranů, účastně přihlížejících lidským dějům, se pokusil stvořit Paměť Koločavy. Hrají je prvořadé hvězdy souboru: Hřebíčková, Daňková, Komínková, Tomečková, Mercilisová, Sitek, Leicman, Hloušek.

Jiné prvořadé hvězdy pak vytvářejí postavy aktérů příběhu. Jasným hláskem i vnitřní krásou obdařila songy i postavu Eržiky Kateřina Liďáková. Dobrá intonace, a spíše chlapecký než mužný part zdobí titulní postavu v podání Zdeňka Lambora. Ostatně Nikolu zabili, když mu bylo třiadvacet.

Hudební smíření


Gombárovu bájnou koncepci stvrzuje Helena Čermáková (Morana), přesnými figurami jsou také Mageri Rostislava Marka, Velitel četníků Radoslava Šopíka, Derbak Radovana Krále, Derbaková Romany Julinové, Uhrín Tomáše Slepánka…
Před deseti lety jsem se dost ostře rozešel s Maláskovou „chemickou“ hudební úpravou Štědroňovy partitury nahrané s původním hereckým obsazením (Bittová, Donutil, Polívka, Zatloukal, Hauser atd.). V Gombárově inscenaci nová úprava Richarda Dvořáka, blížící se oné Maláskově, nedráždí, nevadí. Kompatibilně provází jiný scénický tvar.

Městské divadlo Zlín - Milan Uhde, Miloš Štědroň: Balada pro banditu. Režie Dodo Gombár, dramaturgie Vladimír Fekar, scéna Jaroslav Milfajt, kostýmy Renata Slámková, pohybová spolupráce Silvia Beláková, hudební nastudování Richard Dvořák.