Největší pozornost autoři věnují renesanci, jejíž je Toskánsko kolébkou. Zlatý florin patřil tehdy k nejvyhledávanějším platidlům Evropy a Florenťané soustředili do svých rukou značnou část finančních transakcí. Z řemeslníků a obchodníků se stali bankéři a velkopodnikatelé, kteří se uměleckými zakázkami chtěli vyrovnat královským dvorům.

Od středověku až po moderní umění

Antonio Paolucci, přední znalec renesance, v úvodu knihy výstižně píše, že ve Florencii se minulost stává naší současností a ovlivňuje naše pocity. Publikace s přehledem o uměleckých osudech toskánské metropole, od středověku až po moderní umění, je tak určena pro všechny ty, kteří se s živým uměleckým dědictvím chtějí seznámit mnohem detailněji.

Zdařilé fotografie však zaujmou v knize mnohem víc než někdy nudné texty italských odborníků, což je trochu škoda, zejména když zdejší Giorgio Vasari se v 16. století stal nejslavnějším praotcem všech historiků umění a jeho knihy jsou čtivé dodnes.

Umění a architektura Florencie
Kolektiv italských autorů
Slovart, Praha 2008, 528 stran, cena 699 korun