O Degasovi se naopak obecně tradovalo, že tvořil doma ve svém ateliéru a k sezení si kupoval jako modelky mladé tanečnice z pařížské Opery. Tvořil totiž velmi zdlouhavě a cvičené baletky dokázaly díky tělesnému výcviku vydržet v jedné pozici více než běžná děvčata.

Mezi léty 1876 - 1878 však Degas jako čtyřicátník pilně docházel k prostitutkám a v jejich pokojích i předpokojích vytvořil na dvě stě velmi originálních kreseb. Doma si z nich vyráběl monotypy, čili grafiky učiněné jedním otiskem. Na mnohé obdivovatele Degasovy kultivovanosti a elegance mohou tyto scény působit příliš expresivně, vulgárně a dokonce až odpudivě. Stejně jako později Toulouse–Lautrec i Degas hledal mezi kněžkami lásky syrovou pravdu života.

Edgar Degas pocházel z úctyhodné rodiny. Autor textu ke knize Erotic Sketches Norbert Wolf uvádí, že v zájmu zachování dobré pověsti celého rodu zničil Degasův bratr po malířově smrti všechna tato díla, která v ateliéru našel. Každý dochovaný monotyp je tak malým zázrakem a v knize je jich reprodukováno třicet. K jejich velkým obdivovatelům a sběratelům patřil třeba Pablo Picasso.

Zda se Degas se chodil do nevěstinců jen koukat, není úplně jasné. O vztahu malíře k druhému pohlaví se toho moc neví. Prý byl tak trochu starý bručoun, který zemřel úplně sám a nikdy se neoženil. Ženské tělo měl zřejmě opravdu jen jako atraktivní téma a díval se na ně asi tak jako Cézanne na jablka, která maloval ve svých zátiších.