Hlavní doménou vystudovaného malíře Greenawaye byla vždy obrazová stránka. I v Rembrandtově Noční hlídce velmi umně pracuje se světlem a kompozicí, inspirován právě holandským výtvarným uměním 17. století.

„Ale vizuálním filmem bych to nenazýval. Myslím, že takový nikdy nikdo neviděl,“ řekl velšský rodák. K natočení snímku se Greenaway dostal přes svou další uměleckou činnost. Amsterdamské muzeum si ho najalo, aby v Rembrandtově stylu nasvítil právě Noční hlídku. Trávil u ní noci po celé týdny.

Greenaway nevyloučil, že svůj příští film natočí v Praze

„Nejdřív se mnou všude chodili čtyři strážní a dva vlčáci, pak už to byli jen dva strážní a nakonec mi ředitel muzea dal klíče,“ vzpomíná Greenaway, kterého dílo zaujalo natolik, že mu posloužilo jako dobrý filmový námět. Mimochodem podobnou zakázku následně dostal i od vystavovatelů Picassovy Guerniky, Da Vinciho Poslední večeře nebo Michelangelova Posledního soudu v Sixtinské kapli.

Greenaway nevyloučil, že svůj příští film natočí v Praze. Jeho hlavní postava bude opět z výtvarného světa. O roli malíře Oskara Kokoschky prý jedná s Johnem Malkovichem.