Hlavní obsah

Liternetur@ Bůh na webu

Právo, Jakub Šofar

Šel jsem v centru Prahy kolem vývěsky nějaké evangelické církve a tam avizovali bohoslužby on-line. Já vím, je taková doba. Když mi před patnácti lety říkal kamarád, že faráři během kázání zavolal Bůh na mobil do kostela a diskutovali pak spolu o sedmém přikázání, tak jsem tomu nevěřil, přestože se to stalo v Chicagu.

Článek

Rozhlasovým či televizním přenosům z církevních obřadů se nikdo nediví, naopak. Ale kde je v nich to posvátné, ptám se možná naivně a navíc jako nepraktikující katolík, takže nekompetentně.

Co přijde dál?

Korespondenční roráty a zpověď přes Skype? Církev bez tajemství je jako Velká Británie bez královské rodiny (taky se to ale může přihodit).

Nechci být chytrý jak ministrant po první souloži, ale je nepopiratelné, že současné společnosti (nebo aspoň její části) sakrálno chybí, proto se dopuje pestrou škálou různých syntetických náhražek (teď doufám chápete, že tím nemyslím drogy).

Svět tvořený nulami a jedničkami je pro náboženský život velkou výzvou, jenže církve to dlouho podceňovaly. Přitom už Jarryho doktor Faustroll v textu XLI O povrchu Boha svých Skutků a názorů začíná takto:

Bůh je per definitionem neprostorový, ale pro větší jasnost našeho výkladu nám budiž dovoleno předpokládat u něho nějaké nulu převyšující číslo vyjadřující rozměry, třebaže žádné nemá, jestliže tyto rozměry zmizí ve dvou členech našich identit. Spokojíme se dvěma rozměry, aby se rovinné geometrické útvary daly snadno znázornit na papíře.

Bůh je dotykový bod nuly a nekonečna

Předposlední věta je pak výsledek Faustrollových početních operací: Bůh je dotykový bod nuly a nekonečna. Z toho si dovolím odvodit pracovní tezi: Virtuální svět obsahuje nekonečný počet bohů. K tomu však poznámka: Bohové by nicméně měli mít u sebe záložní zdroj energie (pokud s ní nejsou totožní).

V 1. čísle (září 2007) 27. ročníku revue pro literaturu, umění a život Akord, kterou přes všechnu lhostejnost a nezájem dál pokorně drží při životě Iva Kotrlá se svými přáteli, vyšla studie Pavla Hofírka Internet – i svátostný. Dovolím si z něj citovat jeden odstavec:

Je důležité, aby do tohoto „světa“ vstoupili také křesťané. Jistě vstup do kulturního světa internetu a konfrontace s odlišným viděním skutečnosti není bez rizik a obtíží. Proto je tak důležitá osobní autentická víra každého křesťana. Zároveň však platí příslib Boží pomoci. A pak závěr: Internet také mnohem více než jiná média nabízí prostor pro pluralitu aktivit, které mohou existovat vedle sebe, ale zároveň, chce-li církev být účinně přítomná na internetu, je nezbytný vysoký stupeň spolupráce a jednoty s biblí.

Tahle adresa už nejspíše proběhla mnoha jinými rubrikami, nemohu si však pomoci. Je hnusná, ale vzrušující. Po vyplnění několika kolonek se dozvíte, kolik vteřin vám tady na světě ještě zbývá.

Reklama

Související články

liternetur@: Chasoník čili Chvála poezie

Nejdřív básničku, protože mezi lidmi je málo poezie. On je to vlastně text skupiny Budoár staré dámy, ale někteří textaři (zde Marta Svobodová) jsou lepší...

liternetur@: O českém trojčení

Baví mě poslouchat hovory o tom, od kdy začal český živel trojčit. Schválně nepoužívám slovo národ, protože hrát na národní strunu nenapnutým smyčcem...

liternetur@: Déja vu

Copak tohle může být náhoda? Projdu kolem knihovny a z tisíce knih vytáhnu z ničeho nic soubor Jarryho ubuovských her, náhodně ho otevřu a přečtu si:

Výběr článků

Načítám