Hlavní obsah

Toronto: Galavečery a první oscarové spekulace

Právo, Michal Procházka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

TORONTO

Už se stalo pravidlem, že torontský filmový festival, konaný letos od 4. do 13. září, přináší první oscarové spekulace. Mezi jinými nabízí také sekci slavnostních galavečerů, které uvádí ty nejzajímavější studiové snímky z Hollywoodu i vůbec ty, z nichž se poté rekrutují favorité nadcházejícího oscarového klání.

Článek

Od začátku festivalu se mluví například o syrovém rodinném dramatu z Connecticutu Rachel se vdává, které natočil režisér Mlčení jehňátek Jonathan Demme téměř dokumentaristickou kamerou a bez předběžného hereckého zkoušení. Pod napohled dojemným výjevem rodinné svatby vyvěrá nelítostná partie dvou sester, soupeřících o tatínkovu lásku, které se postupně psychicky terorizují.

Ve filmu zaujme postava křehké narkomanky Kym s velkýma temnýma očima, prořízlou pusou a téměř radioaktivně hubenou, alabastrovou kůží. Všichni o ní pochybují, zatímco ona celé dění komentuje teenagerskými a neodolatelně jízlivými komentáři. A co víc, dokáže celou sešlost postupně rozložit, její kouzlo odčarovat, jako by šlo o nevinně vyhlížejícího Dráculu. A ještě je vám jí nakonec líto.

Zauzlené rodinné vztahy ve filmu Rachel se vdává. Ženské role si zahrály Anne Hathawayová (úplně vlevo) a Rosemarie Dewittová.

Její pětadvacetiletou hereckou představitelku Anne Hathawayovou, kterou známe třeba z filmu Ďábel nosí Pradu, už mnozí pasují na oscarovou nominaci. „Tohle je postava, o jaké jsem vždycky snila. A možná jsem o tom ani nevěděla. Předtím jsem hrála ve filmech, v nichž jsem byla tak či onak princeznou nebo ztělesňovala naivku. Nikomu jsem nešla po krku, i když ne že bych to neuměla... Ale přísahám, že mám v sobě také něco temného, že rozumím lidským emocím. Taková role je  velkým předělem v mém životě,“ uvedla v Torontu Hathawayová.

A snad i proto ji na druhý den zastihl nějaký paparazzi spát unavenou na stole při hotelové snídani - údajně zároveň „v zahanbující i spokojené poloze“.

Mickey Rourke jako wrestler 

Spekuluje se také o dosti syrovém a živočišném výkonu Mickeyho Rourka v hlavní roli filmu Darrena Aronofského Wrestler, který líčí jednoduchý outsiderský příběh někdejšího slavného sportovce z wrestlerského ringu. Kdybyste čekali od dávné hvězdy romantického hitu Devět a 1/2 týdne sex-appeal a osobní kouzlo, budete ale zklamáni. Namísto toho se podíváte na brutální wrestling, jehož vrcholem je "sešívačka na kůži".

Někdejší svalovec a pořádně omlácený Randy (hraje jej Rourke) má už nejlepší roky za sebou, oči mu vlhnou, ruce se třesou, kůže je zkrabatělá jako od želvy. Zápasí za pár drobných, sotva z toho vyjde, aby nezůstal viset na nájemném za karavan. Když prodělá infarkt, uvědomí si, kolik že věcí v životě vlastně prohrál. A pokouší se získat zpět ztracenou dceru či si naklonit místní zamilovanou striptérku. Jenže lépe mu jde mlácení se v ringu. 

Režisér filmu The Wrestler Darren Aronofsky, vedle něj stojí Mickey Rourke, který ve snímku hraje hlavní roli.foto: Reuters/Max Rossi

Aronofského dekonstrukce sportovního idolu, který se na čas uchýlí i k balení uzenin v supermarketu, není ale zdaleka dokonalá, natož přesvědčivá. Takže film po hodině a půl končí tam, kde začal – v ringu wrestlingu, kde dál Randy sní o svém hrdinství, byť ho to může stát život.

Veselá učitelka ze severu Londýna 

Herečka Keira Knightley, uvádějící nový film Saula Dibba Vévodkyně, měla na večírku možná největší vlnu, celebrita seriálu Přátelé Jennifer Aniston (uvádějící romantickou komedii nazvanou po penězích Management) zase nejhlasitější smích. Ovšem pokud mluvíme o anglicky mluvených filmech, nejlepší herecký výkon jsme mohli obdivovat z plátna nového filmu Mikea Leigha (natočil Tajnosti a lži či Vera Drake) pojmenovaného Happy-Go-Lucky.

Poměrně neznámá herečka Sally Hawkins tu exceluje v roli mladé, dosud nevybouřené divošky Poppy a zároveň severolondýnské učitelky na základním stupni, která svým životním optimismem, elánem dovede nejen překonávat kdejaké překážky, ale i měnit lidi kolem sebe. Scéna s upjatým řidičem autoškoly je něco mezi Formanovými Láskami jedné plavovlásky a všemi mastmi mazanou konverzačkou Sexu ve městě.

Zklamání Banderas a Neeson 

Naopak zklamání se ukázal být hvězdně obsazený film Druhý muž Richarda Eyreho, který bude u nás uveden i v distribuci. Je ale až tak neuvěřitelně nudný a beznadějně skličující, jak může být jenom sám nešťastný, opuštěný a ponížený manžel. Ve složitém trojúhelníku opustí úspěšná návrhářka bot (Laura Linney) svého muže (Liam Neeson), aniž by ale dojela za italským milencem Ralphem (Antonio Banderas), čekajícím marně u jezera Como.

Ocitáme se v jedné hře mezi dvěma muži, točícími se v kruhu mužské nedůvtipné ješitnosti, kteří musí nakonec přes všechny hory a doly, přes boule, facky a zoufalé skutky dojít k dojemnému smíření se svým mozkomíšním lalokem i dalšími orgány. Mezi řádky zatím prosvítají různé bigotní představy o lásce a ponížené hrdosti, jakých jsou asi na ostrovech schopni v trochu větší koncentraci. Až divák zalituje, že autor raději netočil dokument o britském fotbale, kde se alespoň žádný střední útočník nechlubí svou věrností ke klubu a k mičudě.

Zajímavým zážitkem bylo uvedení režijního debutu slavného hollywoodského scenáristy Charlieho Kaufmana Synekdocha, New York. Hořce groteskní obraz života vnitřně osamělého divadelního režiséra, který se pohybuje mezi několika ženami, ačkoliv je neschopen je milovat a při sexu se akorát rozpláče, je zároveň podobenstvím o tvůrčím utrpení, o uměleckém vampyrismu, kopírování vlastního života. Problém filmu spočívá v tom, že mezi tím, co je vlastně realita a co fantazie, se ztratí nejen hlavní hrdina. Ale nakonec zcela bezhlavě i každý divák. Dvouhodinový film je potom k nepřečkání.

Reklama

Výběr článků

Načítám