Proč se album jmenuje Lick It (Lízej)?

Kryštof Michal (zpěv): S názvem desky je vždycky problém. Měl by nějak korespondovat s novými písničkami a také s obdobím, ve které se kapela nachází. Nejdřív někdo přišel s názvem Lollipop (Lízátko) a nám se ten tvar strašně líbil v češtině – lollipop.

Dával možnost v souvislosti s hudbou dál využít slovo „pop“. V angličtině to ale bohužel nefunguje, je to česká hříčka. Ustoupili jsme od toho, ale v hlavě nám zůstalo to „lízátko“. Odtud jsme se dostali k úvaze o lízání.

K této činnosti se nikdo nevyjadřuje, nemluví se o ní a nikoho ani nenapadne, jak by se nám žilo bez jazyka. Umíme si představit život bez ruky nebo nohy, ale bez jazyka sotva. Kdybych ovšem neměl jazyk, nemohl bych mluvit ani zpívat, byl bych ochuzený při sexu a neměl bych nic z jídla. Shodli jsme se tedy, že jazyk je důležitý orgán, a tak jsme se rozhodli album pojmenovat Lick It.

I na této desce je pro vás důležité, aby výsledným tvarem všech nahrávek byla písnička. Neměli jste chuť víc experimentovat?

Hynek Toman (kytara): V experimentování máme šílené rezervy, ale zatím nás to baví dělat takhle. Napsat dobrou písničku – třeba i jednoduchou, ale aby fungovala – není legrace. Až někdo z kapely přijde s nějakým undergroundovým nápadem, tak s tím budeme pracovat. Zatím se to nestalo.

Na desce je remix vaší starší písně Sweet Little Something z alba Tune Da Radio (2002). Jaká je anabáze jeho vzniku?

Toman: Udělal ho Pavel Ridoško alias Rido. Seznámili jsme se, když jsme ve studiu České televize točili hudbu k filmu Máj. Řekl mi, že dělá drum’n’bass, hraje jako dýdžej a vychází mu tracky na labelech v Belgii a Anglii. Pustil mi nějaké své nahrávky a nakonec mi řekl, jestli bychom od něho nechtěli remix.

Souhlasil jsem a poslal ho na naše stránky, ať si nějakou skladbu vybere. Rozhodl se pro Sweet Little Something, ze které ale použil jen Kryštofův zpěv. Veškeré další věci pro remix vygeneroval na svých mašinách včetně všech zvuků.

Michal: Rido stál také u pořadí písniček na desce. Dostali jsme se do stadia, kdy jsme už byli úplně bezradní. Každý z nás na to měl jiný pohled. Obrátili jsme se na Rida a požádali ho, aby pořadí udělal. V jeho verzi jsme pak prohodili jen dvě skladby.

Ve dvou písních na desce jsou smyčcové nástroje, které jste nahrávali ve studiu živě. Jak to budete řešit při koncertech?

Toman: Bude to nasamplované, to je jasné. Samply jsme měli ve svých písničkách vždycky, od toho neustoupíme, patří k dnešní době. Ve studiu jsme ale nahrávali co nejvíc živě. Myslím si, že Lick It není album na první poslech. Čím víc ho bude člověk poslouchat, tím víc zvuků v něm bude objevovat.

Michal: Na koncertech bude všechno tak jako na desce. V jedné písničce dokonce houká sova, tak bude houkat i při koncertní prezentaci.


Před časem se objevila informace, že by se na albu Lick It měly objevit nějaké motivy z hudby, kterou jste napsali k filmu Máj. Nic tam ale není. Proč?

Toman: Zpočátku jsme uvažovali, že by se na desce mohla objevit nějaká filmová písnička jako bonus. Potom jsme se ale s vydavatelem dohodli, že ve stejný den vyjde jak naše řadová deska, tak i soundtrack k Máji.

Tím pádem to ztratilo opodstatnění. Důležitější roli ale hrálo to, že hudba k filmu Máj na naši řadovou desku prostě nepatří. Byla by vytržená z kontextu.

Michal: Je potřeba si uvědomit, že pro Máj jsme psali hudbu, která patří k filmu. Nelze ji poslouchat separátně a vztahovat k tvorbě kapely. Ano, my jsme ji sice vytvořili, ale bylo to vztažené k jinému dílu. Zhudebňovali jsme filmové obrázky a atmosféru k filmu.