Slovácké divadlo v Uherském Hradišti a pražské Divadlo Broadway uvedou společně původní muzikál podle filmové komedie Oldřicha Lipského Adéla ještě nevečeřela. Divadelní adaptace, texty písní a režie jsou v obou případech dílem Radka Balaše, hudbu složil Ondřej Brousek. Detektiva Nicka Cartera, slavnou roli nedávno zemřelého Michala Dočolomanského, vytvoří v Hradišti Tomáš Šulaj, v Praze Ondřej Brzobohatý.

Muzikálů se na podzim urodí více. Hudební divadlo v Karlíně v koprodukci s Divadlem TaFantastika chystá na začátek října světovou premiéru amerického muzikálu Carmen. Hudbu, nikoli ale podle Bizeta, napsal Frank Wildhorn, titulní roli vytvoří Lucie Bílá.

Divadlo Kalich uvede v polovině září nový muzikál Touha Daniela a Miriam Landy, volně podle filmu Kvaska téže autorské dvojice. Příběh z muzikálového zákulisí prošel cestou z filmového plátna na divadelní jeviště řadou změn, v divadle zazní mnohem více muziky (s živou kapelou) než v kině. Velký prostor dostane i tanec.

V listopadu se Daniel Landa přesune do Brna, kde na prknech Mahenova divadla uvede koprodukční projekt Národního divadla a Střeženého Parnassu Tajemství zlatého draka, „zlatý hřeb své kariéry a svůj hudební manifest“.

Projekt či spíše osoba autora vzbudila kontroverzní reakce brněnské veřejnosti, kolem díla panuje skutečné „tajemství“. Údajně je inspirováno hermetismem a filozofií C. G. Junga. „Hledám dolů a nahoru, zmatenej dobrodruh, mistr v oboru, na konci začínám. Já jsem lavina! Pseudohrdina...“ zpívá se v Tajemství, o které je už teď enormní zájem.

Havlovo Odcházení v pěti divadlech

Hned pět divadel (kromě zahraničních scén) připravuje inscenace Havlovy hry Odcházení. Ve stejný říjnový den bude mít premiéru v Klicperově divadle v Hradci Králové v nastudování Havlova „dvorního režiséra“ Andreje Kroba a na polské scéně Těšínského divadla v Českém Těšíně, kde ji chystá režisér Zbygniew Czarnecký.

Do konce roku se objeví ještě na prknech Jihočeského divadla v Českých Budějovicích a v Divadle J. K. Tyla v Plzni. V brněnském Divadle Husa na provázku bude Odcházení součástí scénické koláže režiséra Vladimíra Morávka s názvem Cirkus Havel.

K zajímavým činoherním premiérám bude jistě náležet nastudování staré čínské hry Vějíř s broskvovými květy, již si pro svou spolupráci s Divadlem v Dlouhé vybral režisér J. A. Pitínský.

Švejk, Jonáš i Melicharová

Adaptaci Haškova Švejka představí v Divadle Hybernia jako „veselohru se zpěvy“ Václav Postránecký, režisér a autor písňových textů, který do titulní role obsadil Dalibora Gondíka a Martina Sobotku. „Obraz Švejka je tendenční, zjednodušený, někdy dokonce zhumorizovaný. Moje odhodlání vzniklo proto, aby se tento neduh napravil,“ tvrdí Postránecký.

Do jubilejní 50. sezóny vstoupí pražské Divadlo Semafor premiérou kabaretu Šlitr s námi a zlý pryč, v němž připomene slavné písničky i scénky z neméně slavných semaforských her.

Dostaví se samozřejmě i Jonáš a Melicharová. Pražské Národní divadlo vstoupí do sezóny obnovenou premiérou Morávkovy Lucerny a Prodanou nevěstou v režii Magdalény Švecové, k očekávaným operním událostem bude patřit inscenace rané Mozartovy opery La finta giardiniera (Zahradnice z lásky) ve Stavovském divadle v nastudování manželů Karl-Ernsta a Ursel Herrmannových, jejichž Titus vzbudil pozornost kritiků i diváků.

Státní opera Praha svěřila inscenaci Pucciniho Bohémy Ondřeji Havelkovi, který se vedle svých zpěváckých aktivit stále víc profiluje jako operní režisér.

Zajímavé tituly i soubory přinesou i podzimní divadelní festivaly. Plzeňské Divadlo mj. premiéru Obludária Divadla bratří Formanů, Pražský divadelní festival německého jazyka hostování Berliner Ensemble s Brechtovou Žebráckou operou a vídeňského Burgtheatru se Shakespearovou komedií Mnoho povyku pro nic.

Brněnské Národní divadlo přichází s novým janáčkovským festivalem, který uvede premiéra Janáčkových Příhod lišky Bystroušky.