Více než o samotném snímku se pohříchu mluví o honičce bulvárních paparazzi, kteří pronásledovali Pitta s jeho adoptivními dětmi Maddoxem a Pax Thienem na jejich luxusní jachtě. Vtipkuje se tady, jestli by hollywoodská celebrita nechtěla hrát v příštím Bondovi.

Naopak ve funkci předsedy letošní poroty se představil německý světoběžník a režisér kultovního filmu Nebe nad Berlínem Wim Wenders. Na festival už dorazil známý portugalský filmař Manoel de Oliveira, jenž patří mezi nejstarší žijící osobnosti kinematografie. Letos v prosinci dovrší autor opusů jako Klášter či Božská komedie, který nedávno zavítal i na jihlavskou přehlídku dokumentů, úctyhodných sta let. V Benátkách sice představí jen starší krátký film Viditelné a neviditelné (2005), hříčku představující nemožnost dialogu mezi dvěma lidmi. Nicméně podle nejnovějších zpráv už točí další snímek.

Alžírská válka i módní svět

Zvláštní pocit zažívalo publikum při uvedení filmu PA-RA-DA Marca Pontecorva, který je synem slavného levicového filmaře Gillese Pontecorva, jehož Bitva o Alžír otevřela debatu nad špinavou alžírskou válku z 50. let. Snímek jeho syna inscenuje podle skutečnosti cestu známého francouzského klauna alžírského původu Milouda Oukiliho do Rumunsku v roce 1992, během níž se mu podařilo vytvořit cirkus z místních dětí, přežívajících bezprizorně na ulici.

Naopak film Matta Tyrnauere nazvaný Valentino: Poslední císař líčí životní i profesní osudy slavného italského návrháře, který oblíkal například Jackie Kennedyovou či princeznu Dianu. Přitom se pokouší s humorným nadhledem i pochopením nahlédnout do tohoto světa lesklé módy a marnotratných životních stylů.

Unikátní filmové zpracování vlastního divadelního představení předvedl v Benátkách iránský mistr filmového minimalismu Abbas Kiarostami. S pomoci více jak stovky divadelních herců inscenoval slavnou perskou poemu a přitom se jí snažil zaznamenat ani ne tak na pódiu, ale v zrcadle tváře svých diváků. Tím stylem se mu podařilo zachytit širokou paletu lidských emocí.