„Kromě ekonomického faktoru se při nákupu přihlíží k novým trendům v oblasti TV zábavy. Inspirovat se necháváme hlavně ve vysílání zahraničních televizí,“ říká mluvčí TV Nova Michaela Fričová.

Konzervativní je Nova i ČT


Samozřejmě každý výběr je rizikem. „Sázíme na ty nejosvědčenější formáty,“ potvrzuje Fričová konzervativnost Novy. Podobný trend je vidět i u České televize, která je však přeci jenom na tomto trhu méně aktivní (s výjimkou taneční StarDance). Naopak Prima si může dovolit více riskovat. V případě Vyvolených se jí to vyplatilo, jinak ale většinou ne.

Ceny licencí se pohybují v miliónech korun. Třeba v případě soutěže Ber nebo neber se spekuluje o částce ještě o řád vyšší. Její součástí jsou základní pravidla, znělky, dekorace, ale třeba i doporučení na vzhled moderátora či moderátorky.
Nejzásadnějšími producenty formátů jsou v současnosti nizozemská společnost Endemol, která do Česka prodala například pořady Big Brother nebo Milionář a ve které má významný podíl mimo jiné i italský mediální magnát a politik Silvio Berlusconi, a Fremantle media, zdroj formátů Superstar a X Factor, který patří do mediální skupiny RTL.

Poté, co televize vybere formát, o němž si myslí, že by mohl uspět, zaktivuje své akviziční oddělení, a pokud se obchod uskuteční, může se pustit do výroby pořadu. I do té mu však často dosti výrazně mluví původní majitel licence.

„Některé společnosti dbají i na nejmenší detail, některé vám poskytnou jen jakýsi návod a know how, jak pořad vyrobit,“ říká Uher. „Dalo by se říci, že jsem zažil oba extrémy, tedy přílišnou horlivost, ale i naprostou volnost. Samozřejmě se snažíme do pořadu vždy implementovat prvky odpovídající českému reálu a vkusu,“ dodává.
Jedním z pořadů, které trpěly pod přísným dohledem, byla reality show Big Brother. Nizozemci z Endemolu měli prakticky neustále někoho ve štábu a uplatňovali své právo veta. I proto tehdy formát na Nově neuspěl.

Úspěch se často nedá odhadnout


O českém diváctvu se mluví jako o poměrně konzervativním. A úspěch převzatých pořadů často nejde dopředu odhadnout. „Jsou formáty, které fungují celosvětově stejně. Potom jsou ale takové, které jsou nepřenosné nebo zasáhnou jen určitou skupinu diváků. Například soutěž Nejslabší! Máte padáka byla svého času fenomén v Anglii, přičemž v Německu zcela propadla a u nás zasáhla jen část mladší generace,“ říká Uher.

Zda dopadne podobně i nejnovější výrazná akvizice českých televizí, soutěž Nic než pravda na Primě, je otázka, kterou si netroufá dopředu nikdo odhadnout.