Isaac Hayes byl skladatelem, zpěvákem i politicky angažovaným aktivistou. Měl velký vliv na vývoj hudby ale i na celou černošskou komunitu v USA v 60. a 70. letech.

Narodil se 20. srpna 1942 v nuzných podmínkách venkovského Covingtonu ve státě Tenessee. Jeho rodiče brzy zemřeli a ujali se ho prarodiče. Hayes nejdříve málem nedodělal ani střední školu a maturoval až v jednadvaceti letech, zato zpívat začal v kostele už jako pětiletý. Později se naučil hrát na piáno, varhany, flétnu a saxofon.

Kariéru profesionálního hudebníka zahájil jako studiový hráč začátkem 60. let v proslulém soulovém vydavatelství Stax, kde působily nejslavnější hvězdy té doby jako Otis Redding nebo The Staple Singers. Právě Hayes patřil spolu s proslulou formací Booker T. & the MGs k motorům celého labelu - podílel se na skládání hitů (You Don't Know Like I Know, Soul Man nebo Hold On I´m Comin dvojice Sam and Dave) i na produkci mnoha desek.

Psychedelický soul

Jeho první vlastní album Presenting Isaac Hayes (1967) bylo hodně improvizační a jeho nekomerční zvuk způsobil, že v hitparádách nijak zvlášt neuspělo. Další deska Hot Buttered Soul už však na sebe strhla velkou pozornost. Těžké orchestrální skladby se silnou dechovou sekcí a hlasitou zkreslenou kytarou byly novátorské, lišily se téměř od všeho, co u Stax do té doby vycházelo.

Hayes např. převzal tříminutovou popovou písničku Walk On By od Burta Bacharacha, kterou předtím zpívala Dionne Warwick, a udělal z ní mnohem delší a temnější skladbu s téměř psychedelickou náladou. Hayes také přišel s nezvyklou image, na obalu desky je vidět jen jeho holá hlava a zlatý řetěz na krku.

Isaac HayesIsaac Hayesfoto: Stax

V následujícím roce 1970 Hayes sklidil další úspěch s deskami The Isaac Hayes Movement a To Be Continued. Opět mimo jiné předělával písničky Burta Bacharacha a opět zkomponoval několik neuvěřitelně dlouhých orchestrálních kousků.

Detektiv Shaft

Rok 1971 je zřejmě nejslavnějším v jeho kariéře. Hayes totiž složil hudbu k filmu Shaft, ve kterém také dostal malou roli. Z titulní skladby s typickou "kvákající" kytarou se stal světový megahit. Na soundtracku byly ještě dvě vynikající písničky Soulville a Do Your Thing, zbytek tvořili instrumentálky.

Za Shafta dostal Hayes Oscara a dvě Grammy. Stejného roku vydal ještě dvojalbum Black Moses,na němž dál rozvíjel svůj osovitý styl a opět na sebe upozornil fotografií na obalu, která ovlivnila image hip-hoperů na třicet let dopředu. Autorem fotky je Joel Brodsky, který vytvořil i slavný "ježíšovský" portrét Jima Morrisona s roztaženýma rukama.

V roce 1974 zkrachoval Stax a sám Hayes se ocitl ve velkých finančních problémech, nicméně desky vydával dál. Na albech Chocolate Chip (1975) a Juicy Fruit (1976) se vyzkoušel disko zvuk, ale bylo jasné, že umělecky i komerčně už pro něj zlaté časy skončily. V roce 1976 pak vyhlásil Hayes osobní bankrot a přišel o všechno. O rok později podepsal smlouvu s Polydorem a vydal duety s Dionne Warwick A Man and Woman a relativně úspěšnou desku New Horizon. Následovala alba For the Sake Of Love (1978), Don't Let Go (1979).

South Park

V osmdesátých letech se Hayes pokoušel vrátit na vrchol s deskami And Once Again (1980), Royal Rappin´s (1980), Lifetime Thing (1981), U-Turn (1986) či Love Attack (1988), ale už o něj nebyl takový zájem, a proto se věnoval především hraní ve filmech. Až v devadesátých letech se mu podařilo vzbudit pozornost kritiky a fanoušků s deskou Branded (1995), krátce nato následovanou instrumentálním počinem Raw and Refined.

V té době už ale nová generace Hayese znala především jako šéfa ze seriálu South Park. Oblíbená postava velkého černocha, který s dětmi otevřeně diskutoval o sexu, překvapivě skončila v roce 2006. Zpěvák se údajně urazil, protože tvůrci seriálu zesměšnili scientologickou církev, jejímž je členem. Později se ale ukázalo, že v pozadí byly možná jiné důvody, mimo jiné finanční.