Locarnský festival se koná po jednašedesáté a chodníky tohoto starobylého i penězi dlážděného města jsou už ochozené mnohými hvězdami. Přičemž těch francouzských či italských tu bylo v historii nejvíce už vzhledem k poloze místa v jihošvýcarském kantonu Ticino.

Německý DJ Paul Kalkbrenner uspořádal na locarnském náměstí Piazza Grande k projekci filmu Volá Berlín party. Německý DJ Paul Kalkbrenner uspořádal na locarnském náměstí Piazza Grande k projekci filmu Volá Berlín party. (Foto: Festival del Film Locarno)

Poté, co na poslední chvíli odřekla příjezd Anjelica Hustonová a "francouzský Brad Pitt" Benoit Magimel musel kvůli rodinné tragédii narychlo odjet, záře reflektorů barokního náměstí Piazza Grande, hostícího v noci pověstné projekce až pro 8 tisíc diváků, ovládli dva bestselleroví literáti.

Pokud tedy nepočítáme improvizovanou DJ-party tvůrců trendového i berlínským géniem „nabouchaného“ filmu Volá Berlín (Berlin Calling) režiséra Hannese Stöhra. 

Vedle prodejny s čokoládou se paří techno a po ultra uměleckých konceptuálních snímcích běží „německý Cliffhanger“ z 30. let minulého století Tvář severu Philippa Stölzle. Jeho vysokohorské melodrama líčí osudy dvou neposlušných vojáků Wehrmachtu, kteří zdolají za cenu života poslední nedobytnou alpskou horu Eigar v Bernském kantonu.

Na vkus kašlu!

Amerického spisovatele Chucka Palahniuka známe především jako autora kultovní knihy Klub rváčů, kterou zfilmoval David Fincher s Bradem Pittem a Edwardem Nortonem v hlavní roli, ale také jako excentrického provokatéra, jehož tvorbu vyznává i početný fanklub.

„Vkus doby se neustále mění. Jediné, co má smysl, jsou knihy či filmy, kterým se podaří získat si pozornost publika, ať už se o nich mluví dobře či špatně,“ prohlásil Palahniuk v Locarnu, kde se sešel na diskusi i s diváky. Jak kniho často splňují obě najednou, mohou vás rozesmát, dojmout, ale i rozčílit.

Snímek Zalknutí představili na červeném koberci locarnského festivalu spisovatel Chuck Palahniuk (vlevo) a režisér adaptace Clark Gregg (vpravo).Snímek Zalknutí představili spisovatel Chuck Palahniuk (vlevo) a režisér adaptace Clark Gregg (vpravo). (Foto: Festival del film Locarno.)

Šílený život, šílené filmy

Divákům však představil adaptaci jeho (u nás dobře známé) knihy Zalknutí, již zfilmoval Clark Gregg. Líčí zábavnou i dosti otrlou černou komedii, jejíž hrdinou je šílený, ujetý a neromantický antihrdina Victor (Sam Rockwell), fušující do umění, léčící se ze závislosti na sexu a dávící se v restauracích, kde se snaží vzbudit soucit bohatých žen-ochranitelek. Ale hlavně musí za každou cenu sehnat peníze na soukromé sanatorium pro nemocnou matku (Anjelica Huston).

Před publikem ale autor poodhalil i původ své rodiny a osudy jeho předků, kteří jako by vypadly z Palahniukových vlastních knih: „Dědeček přijel do Ameriky kolem roku 1918 z Ukrajiny, pracoval v loděnicích, ale při jedné havárii dostal ránu do hlavu. Na následky zranění zešílel a nakonec zavraždil mou babičku. Můj otec se s tím po celý život nevyrovnal, v podstatě hledal svou mámu v jiných ženských. Nakonec těsně před natočením filmu Klub rváčů byl dokonce sám zavražděn - a to bývalým přítelem jedné své ženské,“ uvedl Palahniuk.

Z autorových zpovědí bylo zřejmé, že čerpá své šokující příběhy nejen z vlastního života, ale i z vyprávění známých, spolucestujících či náhodných setkání. Jeden zvlášť pikantní vyslechl dokonce od vrcholného manažera ropné společnosti, jehož nadopoval v 1. třídě letadla prášky na spaní, pilulkami proti bolesti a alkoholem. Ale to šokující v jeho tvorbě snad teprve přijde: „Moje nová kniha vychází z prostředí pornoprůmyslu! Sledujeme v ní osudy lidí, natáčejících na film pokus o světový rekord ve skupinovém sexu, který bude činit šest set chlapů souložících s jednou ženskou,“ šokoval s uspokojením publikum v Locarnu Palahniuk.

Houellebecq a film z ostrova samoty

Oproti němu zvěstovatel katastrofy Francouz Houellebecq, který se posadil na režisérskou židli a jehož zmáme z překladů četných knih i u nás, se v jihošvýcarské metropoli představil o poznání méně vesele. V Locarnu doprovodil světovou premiéru filmové (a překvapivě obrazově přesvědčivé) adaptace Možnosti ostrova, již sám natočil podle vlastního introvertního románu.

Spisovatel Michel Houellebecq, introvertní zapisovatel blížící se lidské katastrofy navštívil locarnský festival.Spisovatel Michel Houellebecq, introvertní zapisovatel blížící se lidské katastrofy navštívil locarnský festival. (Foto: Festival del Film Locarno.)

Líčí filosoficky vrstevnatý příběh člověka, který utíká před světem do samoty oddělené jeskyně, aby se stal prototypem nového národa „neolidí“, schopných přežít nadcházející přírodní katastrofy. „Na začátku té knihy byl soubor pocitů a obrazů, které vznikly z toho, v jaké samotě sám žiju, obklopen jenom psem, svou zahradou a osamělým domem. Ale také na mě zapůsobila španělská krajina, která jako by měla v sobě zaznamenáno, jak bude svět vypadat, až vymře člověk,“ uvedl Houellebecq.

„Zároveň jsem chtěl ukázat svou vizi těch několika přeživších, kteří se – podle mého názoru – budou tváří tvář zániku Země shlukovat v malých skupinách a uzavřených komunitách, jako se to dělo během morových katastrof ve středověku,“ doplnil na závěr.

V hlavní roli se objevil „francouzský Brad Pitt“ Benoit Magimel (figuruje také jako vedoucího výpravy), ale v nepatrné roli spatříme i legendárního španělského dramatika Fernando Arrabala, který se netají sympatiemi k Houellebecqově tvorbě.

Na festivalu se promítá pohříchu jediný český film, a to ještě 40 let starý snímek Miloše Formana Hoří má panenko. Vybral si jej italský filmař Nanni Moretti, jemuž je věnována obsáhlá retrospektiva, jako jeden z filmů, které ovlivnily jeho tvorbu.