Úlohu má těžší nejen o to, že jde o jubilejní 60. ročník, že Benátky jsou nejstarší přehlídkou na světě, ale hlavně z toho důvodu, že (nejen) hlavní soutěž letos přinesla řadu pozoruhodných, ale i zcela rozmanitých snímků, které během jedenácti festivalových dnů vzbudily nejrůznější, často naprosto rozdílné reakce jeho účastníků.

Příjemné překvapení přišlo z Ruska

A přece se objevily filmy, kde pozitivní ohlas takřka jednoznačně převažoval. Touto výjimkou číslo jedna byl ruský soutěžní příspěvek Návrat debutujícího Andreje Zvjaginceva. Dokonale, naprosto drásavě vyprávěný příběh dvou chlapců a jejich odkudsi -z kriminálu, z armádních služeb? -navrátivšího se otce a jejich cesty na jakýsi pustý ostrov zdaleka není jen holdem tvorbě "Antonioniho, Bressona, Kurosawy a Tarkovského, oněch mých inspirátorů, kteří vlastně všichni dozráli ve zlatých 60. letech", jak se Zvjagincev vyjádřil v Benátkách.

Zejména jistá paralela s dílem posledně jmenovaného je na místě - Tarkovského prvotina Ivanovo dětství získala přesně před 40 lety na Lidu Zlatého lva. Oba dětští hrdinové Návratu se jmenují Ivan a Andrej...

Měl jsem skoro až obavy, jak se tenhle již hotový, zcela suverénní filmař bude chovat na veřejnosti. Místo obvyklých sebevědomých prohlášení jeho některých zahraničních kolegů si na tiskové konferenci při permanentních pochvalách novinářů neustále zakrýval tvář, nevěřícně kroutil hlavou a trochu se i styděl, na večerní párty pak několik hodin trpělivě s každým diskutoval.

Co dodat: Hlavně se nám, Andrjušo, nezkaž! O premiérové uvedení jeho Návratu se totiž Benátky popraly s Locarnem a Torontem, v den světové premiéry byl film již prodán do třiceti zemí světa! "Jedenáct let se snažím pomáhat ruským filmům a vždycky to mělo jen částečný efekt," posteskla si vůdčí osobnost ruského filmového exportu Raisa Fomina. "Návrat snad konečně bude onou satisfakcí za léta dřiny."

Hollywood se bojí neúspěchu

K dalším snímkům, které mají šanci usilovat o festivalové vavříny, se zařadil Kód 46, sci-fi příběh agenta (Tim Robbins), vyšetřujícího v Šanghaji podvod s pojišťovacími kartami. Jeho tvůrce Michael Winterbottom by se rád pokusil "o nemožné", co se ještě nikomu nepodařilo: v jediném roce vyhrát Berlín (tam zvítězil se snímkem Na tomto světě) a Benátky.

Snímek rozhodně není špatný, ale laťka visí hodně vysoko. Jenže kdo ví, v pondělním vydání budeme v souvislosti s festivalovými cenami možná referovat úplně jinak - verdikty porot také často patří do vědeckofantastického žánru.

Vrtošivost porotců se tentokrát - snad nejzřetelněji v novodobé historii benátského festivalu - rozhodla obejít velká hollywoodská studia. "Je smutné, že americké produkce mají tendenci nedávat filmy do soutěží. Nechtějí riskovat, že když nezískají ceny, poškodí to kariéru jejich filmů," s nepatrnou hořkostí v hlase konstatoval ředitel festivalu Moritz de Habeln.

Dokonalá přehlídka megahvězd

Na druhou stranu se studia tuto skutečnost snaží kompenzovat masivní propagací, zejména skrze své megahvězdy. Těch letos přijelo na Lido více než dvě desítky, zcela aktuálně i Sean Penn a Benicio Del Toro: jména jako Johnny Depp, Woody Allen, Sylvester Stallone, Nicolas Cage, Anthony Hopkins, Catherine Zeta-Jonesová či George Clooney opravdu může závidět jakýkoliv jiný takto věhlasný festival.

Festivalové Benátky se v německé režii rozhodně nepotápějí, ba naopak, jenom se poněkud proměňuje jejich charakter. Možná o to lépe - v soutěži pak dostanou větší prostor Andrejevové, Zvjagincevové, nová jména, která mohou do budoucna pozitivně a zcela zásadně ovlivnit tvář kinematografie, a to nejen té nekomerční.