Proběhl od čtvrtku do nedělního rána v Kácově na Kutnohorsku v areálu na břehu řeky Sázavy, která dala akci jméno. Přestěhoval se tam teprve loni, pročež nebylo překvapující, že si písničkář Vašek Koubek spletl místo určení a dorazil nejprve do města Sázava, kde se festival ještě před dvěma lety konal. Do Kácova ale stihl dojet včas, před ním hrající a zpívající Oskar Petr přidal jen dvě skladby navíc.

Pořadatelé letos pozvali nebývale mnoho zahraničních skupin a umělců. S kvantitou se ale kvalita nedostavila. Hlavní hvězda Sean Kingston vystavil jen neforemný soul spojený s r’n’b, hiphopem a popem tak, jak ho dělají stovky jiných, a musel se smířit s tím, že diváky v podstatě zajímal jen jeho hit Beautiful Girls.

Jamajští The Skatalites předvedli reggae přesně tak, jak je uvedeno v hudebních učebnicích, švýcarští The Young Gods byli hlasití a nepřehlední a němečtí elektroničtí romantici Camouflage zatáhli náladu akce do osmdesátých let a přichystali nabídku všech tehdejších hudebních klišé.

Franz Treichler z Young Gods rámusil.:. Franz Treichler z Young Gods rámusil. foto: Právo/Petr Hloušek

Prapor nad hlavou statečně drželi britští Transglobal Underground, kteří smíchali world music s popem, rockem, soulem, reggae a dalšími ingrediencemi a na pódiu byli patřičně živelní a vstřícní, americká kapela Joan As Police Woman, jejíž rock byl čistý až intimní, nebo Britka Yaz Alexander se stejnojmenným projektem, která má jamajské kořeny, pročež na halfplayback (momentálně nemá kapelu) vystavila divákům pomyslnou letenku do kolébky reggae a byla celá láskyplná, jako ve svých textech.

Sázavafest ale především ukázal, že jeho znakem je přehlídka českých a slovenských skupin. K nejpovedenějším patřilo vystoupení Slovenky Doroty Nvotové, která hrála přehledné písničky s osobními texty z obou svých alb. Právu řekla, že v říjnu odletí na tři čtvrtě roku žít do Nepálu.

Vrcholným číslem bylo vystoupení Monkey Business

Koncert Horkýže slíže přenášela v přímém přenosu rozhlasová stanice Evropa 2 a její hudební dramaturgové se možná divili, jaké to sprosťárny muzikanti během pobytu na pódiu vypouštějí z úst, a to nikoli jen jako součást písňových textů. Od nitranské kapely to nebyla provokace nebo póza. Její druh humoru jde na hranici všeobecné přijatelnosti a mnohdy je jen pro otrlé a teenagery.

Vrcholným číslem festivalu bylo vystoupení skupiny Monkey Business, tradičního hosta Sázavafestu. Výteční muzikanti podporují znamenité zpěváky, zejména pak Matěje Rupperta, který je definitivně chloubou naší hudební scény a dvě ocenění od hudebních akademiků v kategorii Zpěvák roku mu právem náleží.
Právě Ruppert s Holým uzavírali páteční vzpomínku na zesnulého bubeníka Pavla Grohmana, při níž muzikanti a zpěváci několika kapel hráli písničky Chinaski s Grohmanovými texty.

Roman Holý Právu řekl: „Jít do toho pro mě byla jasná volba. To, co se stalo, je mi šíleně líto. Ač jsem Chinaski nikdy moc neposlouchal, vždycky jsem je respektoval. Na rozdíl od jiných kapel jsou velice přátelská, milá parta, která dává najevo sympatie a přeje tomu, komu se něco povede. Pavel byl pozitivní chlapík.“

Přestože pořadatelé oznámili, že na jam přijedou i členové Chinaski, nakonec se tak nestalo. Kapela divákům a muzikantům poděkovala a poslala vzkaz, že se zatím na podobné setkání necítí.