Hlavní obsah

Ilustrátor Respektu Pavel Reisenauer má výstavu každý den v trafice

Právo, Kateřina Farná

Noviny a časopisy se snaží na sebe vázat neotřelé a kvalitní kreslíře. Kdo ale vykukuje nad všemi, je kreslíř a ilustrátor Pavel Reisenauer, jehož kresby se staly „synonymem“ pro časopis Respekt. Monografie nazvaná 209 kreseb a 33 obrazů je věnovaná jeho tvorbě vzniklé za posledních pět let.

Foto: Foto archiv, Právo

Pavla Reisenauera klasické výstavy moc nelákají.

Článek

„Do knížky jsem kresby a obrazy vybíral jedině podle toho, zda se mi líbí, či nelíbí,“ řekl Právu Reisenauer, který kreslí pro tištěná média od roku 1993, a to výhradně na počítači.

Nebojí se tvořit na hraně. „Fyzicky mi snad nikdo nevyhrožoval, jen pár výtečníků chtělo cosi řešit soudní cestou. Vzpomínám si na lobbistu Šloufa a Ferdu Mravence,“ uvažuje nad tím, zda se díky práci nedostal do maléru.

Zeman coby létající duch, Jiří Čunek jako cikánský boss

Ale Reisenauer, to není jen politika. Vedle Zemana coby létajícího ducha nebo Jiřího Čunka jako cikánského bosse má své místo kocour Mikeš, Trautenberk či Einstein, holdující českému pivu ve švejkovském šenku.

Pro pochopení jeho kreseb je nezbytná dobrá paměť i široký přehled. Chytrým tahem jsou proto komentáře Zbyňka Petráčka, který obrazový materiál uvádí do kontextu doby.

Karel Gott podle Reisenauera (výřez). foto: Repro 209 kreseb a 33 obrazů

„Zahraniční ani domácí scénu příliš nesleduju. S obdivem vzhlížím k Janu Fischerovi, Josefu Ladovi, Josefu Váchalovi nebo Vladimíru Boudníkovi,“ zmiňuje svou inspiraci.

Vedle pestrobarevných kreseb navíc čtenář nahlédne do jeho volné tvorby, která je na hony vzdálená křiklavému stylu pro Respekt. Autor v ní odhazuje ďábelský stroj, věrný je naopak klasice: štětce, tempery a kartón. Obrazy mají atmosféru stínů a polostínů, odehrávají se v jemně šedivých tónech.

Volné tvorbě se věnuje stále, výstavy ho však moc nelákají. „Dost se naexhibuji po trafikách,“ dodává.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám