Mezi filmovými nadšenci, akademiky a vědci, jak se jim také říká, se nejvíce mluvilo o snímku V Sylviině městě, jenž lze vnímat jako artistní a kultivovanou poctu Bressonovi. Španělský filmař José Luis Guerín zpracoval buňuelovské téma přeludu krásné ženy, objevující se, zažehávající vášně a opět unikající.

Bláhovým mužem je zde mladý malíř, přijíždějící do Štrasburku pátrat po ženě, která mu tady učarovala před šesti lety. Jenže jak hledat něco, co minulo, co už není?

Kritici z Variety

Ze sekce Dny kritiků Variety zaujal nejvíce živý debut Francouze Cédrica Angera Zabiják, který zajímavě převrací vztah nájemného vraha a jeho oběti. Zcyničtělý investiční poradce, na něhož byl najat střelec, se snaží získat odklad své smrti. Proto jednoduchému, v lecčems zanedbanému zabijákovi podstrčí prostitutku, jež má předstírat lásku. Film je ale také reflexí samotného žánru i postav, jež se objevují v námětech o úkladných vraždách.

Maďarský film Pátrání rozehrává žánrové hry kolem thrilleru s patologem. V hlavní roli Zsolt Anger a Judit Rezes.:. Maďarský film Pátrání rozehrává žánrové hry kolem thrilleru s patologem. V hlavní roli Zsolt Anger a Judit Rezes. Foto KVIFF.

V karlovarské oficiální soutěži bylo příjemným překvapením, které ocenili i čeští novináři a kritici, maďarský film Pátrání Atilly Gigora, pohrávající si s několika žánry. Zajímavě vystavěný příběh osamělého patologa, který kvůli penězům na operaci své matky zabije neznámého člověka, od něhož mu na druhý den přijde dopis, psaný těsně před smrtí, se pohybuje v prostoru mezi thrillerem, filmem noir, rodinným melodramatem i černou komedií.

Srdečné obrazy z Ruska

Diváky například zaujal nový film 12 slavného ruského režiséra a v poslední době i politika Nikity Michalkova. Po svých obrázcích z ruské historie se tentokrát vrhnul na příběh Lumetova filmu Dvanáct rozhněvaných mužů a převedl jej do ruské současnosti.

Na vzorku dvanácti lidí, dvanácti soudců nad vrahem ruského důstojníka, ale přiblížil především vzorek současného Ruska, jeho nových typů, charakterů, ať už gogolovských nebo putinovských.

Rumunský film Boogie ukazuje, jak křehké může být takové rodinné soužití.:. Rumunský film Boogie ukazuje, jak křehké může být takové rodinné soužití. Foto: KVIFF

Současný rumunský filmový zázrak zastupoval film Boogie Radu Muntean, od něhož jsme mohli předtím vidět jeho dramatickou inscenaci pádu Ceausescova režimu Papír zmodrá.

Tentokrát dlouhými záběry zaznamenává napětí jednoho odpoledne a noci, kdy se společný životě mladého manželského páru, jenž prochází prvními neporozuměními a deziluzemi, ocitne v krizi. A hrozí rozpadem. Všechno odstartuje, když za Bogdanem přijdou kamarádi z dětství, jenž se dosud v životě neusadili. Byť snímek nedosahuje síly například dramatu 4 měsíce, 3 týdny, 2 dny, je příkladem síly současného rumunského realismu drobných lidských příběhů v postsocialistickém rozpadajícím se světě.

Minimalismus z Jižní Ameriky

Latinsko americký minimalismus, o němž se už nějaký ten rok mluví na nejrůznějších festivalech s obdivem, zastupoval meditativní mexický film Jezero Tahoe Fernanda Eimbckeho.

Jezero Tahoe představuje latinsko-americký minimalismus na filmovém plátně.:. Jezero Tahoe představuje latinsko-americký minimalismus na filmovém plátně. Foto KVIFF.

Sledujeme drobné střípky z jednoho napohled zcela obyčejného a ospalého dne, v němž šestnáctiletý Juan nabourá auto o sloup při silnici. Jeho putování za náhradním dílem a za někým, kdo by mu pomohl auto opravit, odkrývá nejen figurky městské periferie, ale je i cestou za tragickým tajemstvím, jenž i takhle banální situace skrývá. Teprve postupně odkrýváme, co se malému klukovi, neschopnému o sobě mluvit, vlastně přihodilo.