Hlavní obsah

Dylanův filmový portrét jako skládačka

Právo, Michal Procházka
KARLOVY VARY

Hudební filmy mají svou tradici přinejmenším od vynálezu zvukového filmu. Nejčastěji přibližovaly život slavné hudební osobnosti, za pozornost stojí také mnoho spoluprací slavných bandů s filmaři, jako tomu bylo v případě beatlesovských filmů Help! nebo Perný den.

Článek

Snímek Todda Haynese Nejsem tam o Bobu Dylanovi, uváděný dnes v sobotu 5. července od 16.00 na karlovarském festivalu v distribuční předpremiéře, je nicméně ovšem dost netradiční.

Sám režisér se nechal slyšet, že je postavou kultovního písničkáře a hudebníka posedlý. A v tomto případě je určitě dobře, že svou posedlost uznávaný tvůrce outsiderského Jedu či melodramatu Daleko od nebe takhle obsedantně ventiloval.

Vznikla zajímavá, písničkami rozhoupaná a pestrobarevná hádanka, která odzpívá Dylanovy největší hity a zároveň přiblíží Ameriku od 60. let. Snad tu nahlížíme do duše umělce, který se pustil napříč Spojenými státy, neváhal promlouvat do společenského dění a podílel se na vzniku kontrakultury v USA ještě ve starých zlatých dobách.

Kým doopravdy byl?

Jenže návštěvník by měl vzít s sebou do kina i svůj ostrovtip, neboť film je pro Dylana neznalého diváka určitě těžší než sobotní křížovka nebo tahání ježka z klece.

Pověstným čertovým kopýtkem filmu je téměř kubistický portrét umělce, který spoluutvářel americkou kulturu, aniž by kdokoliv přesně věděl, kým Bob Dylan doopravdy je a byl. Neměl rád publicitu, schovával se za různými maskami, rád mystifikoval publikum, natož pak novináře a životopisce.

Kdo by si chtěl dělat monopolní patent na pravdu o této osobnosti, naběhl by si hned na vidle – přinejmenším na Dylanově farmě.

Dylana hraje i Blanchettová

Snad proto je tu Dylan představen jakoby z několika úhlů pohledu, v různých časových obdobích a hlavně ztělesněn hned několika herci – Richardem Gerem, Heath Ledgerem a dokonce Cate Blachettovou. Takoví mistři převleků je slavný „Glum“ Andy Serkis nebo Michal Dočolomanský v roli Nicka Cartera filmu Adéla ještě nevečeřela by mohli závidět.

Postupně ohmatáváme různé vrstvy, probíráme se jeho různými maskami, jako by šlo o různé hudební polohy jeho písniček. Rozumět nakonec ale ani nemusíme. Film je trochu jako fetiš, monumentální i nedostupný sošný objekt slavné osobnosti. Stačí, že stojí, nikdy si s ním už potom lámat hlavu nebude.

Reklama

Výběr článků

Načítám