Ve dvou premiérách zazněla na nádvoří litomyšlského zámku Prodaná nevěsta pod taktovkou slovenského dirigenta Ondreje Lenárda, přičemž výkon orchestru a sboru patřil k pozitivům inscenace, jež jinak vyvolává otazníky jak nad pěveckou úrovní sólistických výkonů, tak i nad novou inscenační podobou.

Mařenku zpívala na druhé premiéře Pavla Vykopalová, a přestože její hlas není pro tuto roli ideální, lze její půvabnou Mařenku akceptovat především pro intonačně čistý, emotivně a výrazově přesvědčivý projev. To bohužel nelze říci o Miroslavu Dvorském, který Jeníka od počátku do konce zpíval silácky, bez dynamiky, s ukřičenými výškami a minimem citu.

Zklamáním byl i Kecal Zdeňka Plecha, který měl problém se základním rytmickým zvládnutím partu, natož aby se věnoval jemným pěveckým finesám postavy, jež svým zjevem i chováním příliš nepřipomínala venkovského dohazovače.

Václav Lemberk má pro Vaška dobré pěvecké předpoklady, v Litomyšli ale zněl jeho hlas až příliš křehce, „namlouvací“ duet s Mařenkou působil ploše a bezvýrazně. Výklad Vaška jako primitiva, který musí několikrát upadnout, ještě než začne zpívat, je zjevným omylem.

Koncepci režisérky Magdaleny Švecové a scénografa Davida Matáska lze seriózně hodnotit až po provedení na scéně ND, nicméně ani v Litomyšli nešlo přehlédnout fakt, že u-rampy představující obilná pole jevištní akci spíše překážejí, než aby ji provokovaly, a že postavy jednají bez herecky vystavěných situací a vztahů. Ale o tom více na podzim. Festivalovým publikem byla nová Prodaná nevěsta přijata celkem příznivě.

 

Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta
Národní divadlo Praha, Smetanova Litomyšl 21. 6. 2008