Dominantou jsou obrovské sedící postavy představující čtyři roční období. Působí jako sochy starověkých bohů, ale místo antické klasičnosti nabízejí fantazijní tvary odvozené z tvorby manýristického malíře Arcimbolda. Ve stejném duchu je pojat i Dialog, vášnivá diskuse „žluté a modré vegetace“. Nikdo nic originálnějšího ve skle nevymyslel. Když Šuhájek svůj Podzim a Zimu představil v roce 1998 na bienále skla v italských Benátkách, pořadatelé přehlídky byly tak nadšeni, že je umístili na nejčestnější místa v Dóžecím paláci.

Několikametrové postavy jsou složeny z jednotlivých skleněných dílů a nosné kovové kostry. Vše se dá po výstavě jednoduše složit a uložit do beden. Dojem po sestrojení je naprosto fascinující. „Svoji sérii obrovských skleněných plastik bych chtěl završit Noemovou archou, na jejímž projektu právě pracuji. Měl by to být objekt až dvacet metrů dlouhý. Sám ho ale realizovat nemohu, takže sháním sklářského sponzora,“ řekl pro Právo Jiří Šuhájek. Velké plastiky vždy dělal ve spolupráci s velkými sklárnami - jedno z ročních období vzniklo třeba v Portugalsku, kde českému výtvarníkovi vyšli ve všem velkoryse vstříc.

Šuhájkovy výtvarné nápady se nerodí jen z jeho kreativity a fantazie. Významný teoretik Jiří Bohdálek, který výstavu ve Frýdku- Místku připravil, k tomu při zahájení výstavy řekl: „Šuhájek může kdykoliv nahradit mistra u sklářské pece a je jedním z mála světových sklářských umělců, který hutnické techniky foukání a tvarování sklo perfektně umí a ovládá. Vytváří skleněný tvar technologickým postupem, což bezprostředně ovlivnilo tématiku jeho prácí.“

Řemeslo z benátských skláren 

Řemeslo si autor dokonale osvojil už v úplných počátcích, kdy byl jako úspěšný absolvent Royal College of Art v Londýně vyslán do benátských skláren na slavném ostrově Murano, kde se tajemství skla dědí po staletí z otce na syna.

Šuhájek náleží ke generaci, kterou stylově zajímala expresivní figurace. Tématicky ho vždy lákala mytologie, záhady minulosti, manýristické bizarnosti, alchymistická tajemství, elegantní a krásné ženy i příroda a její poklady. Něco z toho najdeme vlastně v každém z vystavených skleněných objektů.

Expozice trochu opomíjí Šuhájkovy designérské úspěchy, což jeho druhá tvář jeho sklářské tvorby. Vytvořil početnou řadu nápojových souborů pro sklárny Moser, Crystalex, BAG Vsetín, Charlota v Karolínce a další. Za kolekci nazvanou Maják získal v roce 1995 Národní cenu za design. Nicméně divák se v Muzeu Beskyd setká s autorovými abstraktními obrazy a kresbami vytvořenými jedním tahem, které jsou zvláštní hrou s kaligrafií, jež ho okouzlila při pobytu v Číně. Výstava - mimochodem autorova jubilejní čtyřicátá - je tak bilancí úctyhodné kreativity a imaginace, kde se umělecké nápady snoubí s krásou skla jako nejušlechtilejšího z výtvarných materiálů.

Jiří Šuhájek – sklo Muzeum Beskyd, Frýdek-Místek
do 7. září, otevřeno út–pá 8–6 hod, so–ne 13–17 hod
kurátor výstavy: Jiří Bohdálek