Důvodem neshod byla prý její interpretace Weberova Koncertu pro klarinet a orchestr č. 1, který zkoušela v neděli se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu (SOČR). Podle ředitele rozhlasových symfoniků Jana Simona měl být koncert jedním z vrcholů sezony.

"Atmosféra na zkoušce byla strašná. O co víc mi orchestr vycházel vstříc, o to víc byl dirigent rozzuřenější. Úmyslně mě urážel. Možná proto, že jsem žena, co umím, a protože jsem mladá, mě před celým orchestrem ponížil a řekl mi, jak mám koncert hrát," uvedla sedmatřicetiletá Kamová, která patří mezi špičky světového interpretačního umění.

Jednasedmdesátiletý Válek popřel, že by se vůči Kamové choval jakkoli nevhodně. "S takovým chováním jsem se ještě nesetkal. Celých 40 let mojí umělecké dráhy se mi nestalo, aby mi někdo odešel ze zkoušky. Jen jsem paní Kamovou prosil, aby mi napsala konec kadence. Chtěl jsem vědět, z čeho mám dirigovat, a ona se sebrala a šla pryč," řekl v telefonickém rozhovoru Válek. Navíc prý německy nemluví natolik dobře, aby mohl někoho slovně napadnout.

"Pan Válek se před zkouškou neinformoval, jak budu koncert hrát. Dovolila jsem si malou kadenci, ale to už byla rozbuška, jíž předcházely menší poznámky," tvrdí Kamová. Válek ji prý upozornil, že nehraje to, co je v notách. Kamová vysvětlila, že šlo o sólo a nedoprovázel ji orchestr.

Kdo neumí noty?

Dirigent ji prý několikrát upozornil, že neumí číst v notách, a proto se rozhodla, že hrát nebude. Po skončení zkoušky navíc poslala oficiální dopis vedení orchestru, v němž oznámila, že vystoupí jedině s jiným dirigentem. Kamová tvrdí, že Weberův klarinetový koncert nahrála před 15 lety se světovými experty, a nepotřebuje tak poučení od šéfdirigenta Válka.

Nedělní zkouška předcházela závěrečnému koncertu letošní abonentní sezony rozhlasových symfoniků k 85. výročí založení Československého rozhlasu. Kamová měla účinkovat ještě v koncertu Ego eimi od Herberta Williho, který podle Válka za přítomnosti skladatele bez problémů nazkoušela. Na pondělním vystoupení v Rudolfinu nakonec zazněl náhradní program, a to Dvořákova Slovanská rapsodie a Schubertova symfonie Nedokončená.

Se stejným programem Kamová vystoupí ve středu v Teplicích se Severočeskou filharmonií na 44. ročníku Hudebního festivalu Ludwiga van Beethovena. Publikum ji uslyší také na festivalu v Českém Krumlově. Kamová navštívila s úspěchem české koncertní síně již několikrát a kritici ji považují za jednu z nejlepších klarinetistek současné generace. V současné době čeká prvního potomka.

Naposledy odmítla v Praze účinkovat světová kanadská klavíristka Héléne Grimaudová. Loni v září na festivalu Pražský podzim těsně před generální zkouškou překvapivě zrušila vystoupení, protože se nedohodla s pořadateli na nastavení středního pedálu u koncertního křídla. Pianistka také prohlásila, že se k ní ředitel přehlídky Pavel Špiroch choval hrubě a nevhodně.