Mika Patton v čele Faith No More byl idolem mnoha žen a dívek. Na sólové dráze však obětoval popularitu naprosté umělecké svobodě a podílel se na řadě výjimečných projektů.

Hlas už neužívá jen pro vyjádření podmanivých melodií, ale pracuje s ním jako se skutečným nástrojem a jeho projev má zejména na sólových nahrávkách velmi daleko k tradičnímu pojetí zpěvu a blíží se až eskapádám Diamandy Gallás.

Asi nejpřístupnější je tvorba jeho skupiny Mr. Bungle, v níž shazuje tradiční žánry populární hudby. V České republice jsme ho ale mohli naposled vidět s radikálním souborem Fantomas pohybujícím se mezi zběsilým jazz corem a metalem (na bicí hrál Dave Lombardo ze Slayer).

Jeho spolupráce s italským hardcorovými Zu začala teprve nedávno. Soubor, který už v České republice před lety vystupoval, nabízí propracovaný divoký hard core a vzájemné spojení do jisté míry připomíná Fantomas nebo Pattonovu spolupráci s Johnem Zorem a Ikue Mori.

Tajemný svět zvuků Matmos

Matmos, kteří vystoupí o den později, tvoří Martin C. Schmidt a Drew Daniel. Jejich záliba v podivných zvucích uchvátila nejen Björk, se kterou spolupracovali na albech Vespertine a Medúlla, ale i soubor Kronos Quartet, který se věnuje vážné hudbě. Nepracují jen s lupanci, ale především samplují nezvyklé zvuky včetně odsávání tuku při liposukci nebo zvuk ednoskopie. Nejvýše ceněné je jejich předloňské album The Rose Has Teeth In The Mouth Of A Beast. Do Prahy přijíždějí v rámci turné k nové desce Supreme Ballon.

Záběr Matmos je však širší než jen v pohrávání si s nasamplovanými mikrozvuky. Album The Civil War z roku 200 nahráli na originální nástroje z muzea války Severu proti Jihu. Deska má silně protiválečný charakter a je tvrdou kritikou USA, vyšla v roce zahájení útoku na Irák. V Praze Matmos svým vystoupením doplní ukrajinská experimentátorka Zavoloka.