"Na výběrová řízení máme dva měsíce čas. Vypíšeme je do 14 dnů, měsíc se bude inzerovat a pak vybírat," uvedl v neděli Richter v diskusním pořadu Otázky Václava Moravce na programu ČT24. Svobodová to označila za amatérské pochybení a nonsens. Problémem je podle ní i to, že nového ředitele budou tentokrát vybírat tři politici a dva úředníci města. I na tom ale radní nevidí nic zlého.

"Divadla jsou městská. Město i politici mají odpovědnost za personální obsazení. Já v tom nevidím jakýkoliv problém. Příspěvkovými organizacemi je podobně jako divadla například Technická správa komunikací," uvedl. Svobodovou vyzval, aby se její scéna transformovala. "Pak můžete zastávat post ředitelky dál. Mám spíš dojem, že se obáváte výběrového řízení, a nejsem připraven vás nestandardně jmenovat bez něj, jak jste to po mně chtěla," odpověděl Richter. Svobodová to však rozhodně popřela.

"Nikdy jsem to po vás nechtěla. Znovu předkládáte jednu lež vedle druhé. Nikdy jsem to neřekla," emotivně zareagovala Svobodová. Podle ní ho na tuto situaci upozornily spolu s Danielou Šálkovou už loni v březnu. Letos v lednu jim prý řekl, že pracovní smlouvy budou prodlouženy, protože výběrové řízení nebude vypsáno do doby transformace.

"Mám svědky na to, že jsme vás v březnu upozornily, že v případě vypsání výběrového řízení je to nutné vědět půl roku či rok předem. Aby se totiž mohl připravit umělecký program sezony včetně smluv," dodala Svobodová.

Podle Richtera herci ve stálém angažmá berou rentu

V diskusi věnované financování pražských divadel, proti němuž se v petici Za Prahu kulturní postavilo už více než 15 000 lidí, Richter opakoval, že nový grantový systém je v pořádku. Podle něj byl aktualizován na základě debat širší odborné veřejnosti a schválen i zástupci neziskových scén. I proto se radní domnívá, že není důvod pozastavovat transformaci pražských divadel.

"Nepasoval jsem se do pozice odborníka přes umění. Odpovědnost jsem dal do rukou grantové komise, ve které jsou jen odborníci," uvedl. Jeho oponenti ale jednoznačně odmítají rozdělování prostředků formou takzvaných dotací na vstupenku, kde je jediné kritérium: kdo má větší tržby, dostane víc peněz.

Richter také uvedl, že divák stejně nerozlišuje, zda je divadlo soukromé nebo příspěvkové. A dodal, že herci, kteří mají stálá angažmá vlastně „berou rentu“.