Far East v Udine je největší a nejpříkladnější akcí svého druhu. Umělecké postupy se ve filmech Dálného východu rozvíjejí těsněji v rámci žánrových schémat než jinde, takže tamní populární snímky mohou fungovat mnohem univerzálněji u obyčejného publika. Nakonec právě asijské filmy dokládají, jak se film stal globálním uměním, v němž se míchají kulturní i národní recepty. V Udine jsme mohli nepřímo vidět, jak je třeba současný japonský film oživován talenty, přicházejícími z prostředí pokleslých žánrů.

Mimořádný byl japonský film Shinji Imaoky Něžný záchvěv soumraku, tematizující v chytlavém erotickém žánru tabuizovanou psychologii sexu starých lidí. Anarchistický filmař Satoshi Miki si dokázal ve snímku V bazénu pohrávat s psychiatrií i slabostmi neurotiků – z nichž jeden trpí potlačeným vztekem, projevujícím se stále zduřeným penisem.

Také v Karlových Varech uvedený film Daihachi Yoshidy Funuke spojuje černou komedii a svět komiksů manga s drsným dramatem dysfunkční rodiny, v níž se po nešťastné smrti rodičů odehrává nemilosrdný boj mezi neúspěšnou herečkou a její zakřiknutou mladší sestrou.

Duchařské melodrama

Civilnější tvorbu zastupovalo rozjímavé melodrama s prvky černé komedie Úplně v pořádku Yosuke Fujity, v němž se kolem výstřední ženy protínají osudy tří outsiderů, nucených dospět.

Japonský mistr hororové série Kruh Hideo Nakata tentokrát představil duchařské historické melodrama Kaidan, v němž stihne věrolomného milence prokletí zemřelé (o dost starší) manželky. Naopak autor hongkongských gangsterek a estetiky násilí Johnnie To přijel doprovodit projekci policejního thrilleru Tactical Unit – The Code a muzikálovou komedii Vrabec.

V Udine bylo patrné, že hongkongská kinematografie se probouzí z krize. Jak si tamní obyvatelé připomínají desetileté výročí připojení nedávné britské kolonie k Číně, dokládalo melodrama Mr. Cinema Samsona Chiu, v němž nahlížíme historii třiceti let očima členů jedné obyčejné, a přitom zvláštní (a pročínské!) rodiny.