Zatímco Richterovi odpůrci chtějí na magistrátu protestovat proti vyplácení dotací z grantového balíku na základě počtu prodaných vstupenek, zastánci nové koncepce jej chtějí podpořit a „ukázat, že odpor kulturní fronty proti magistrátní grantové politice není jednotný“.

„To se politikům maximálně hodí, budou tak moci tvrdit, že jsme nejednotní a že je naše iniciativa jen hrstkou nespokojených,“ řekl už na pondělním brífinku mluvčí nespokojenců Jakub Špalek.

Jeho obavy potvrdil svými prohlášeními v Právu i sám Richter, který iniciativu, jejíž petici podepsalo přes devět tisíc lidí, označil za nátlakovou skupinu, které jde více než o kulturu o peníze. V podobném duchu se včera vyjádřil i Kratochvíl a ředitel divadla Ta Fantastika Julius Hirsch. „Jde jen o pár lidí z top managementu těch divadel, kdyby neměli služební auta a další náklady, krásně by vystačili i s polovičními granty, o kterých teď hovoří, jako o likvidaci,“ řekl například Hirsch.

Brzobohatý: v minulosti se přidělovalo ze známosti

Podle zastánců Richtera je nynější koncepce grantů mnohem spravedlivější, je otevřená a transparentní. „Nový grantový systém rozvířil zatuchlé prostředí ve kterém se v minulosti přidělovaly granty spíše ze známosti,“ uvedl v tiskové zprávě Radoslav Brzobohatý, který nebyl přítomen.

Kratochvíl zmínil také fakt, že ačkoliv stáhl po dohodě s ministrem financí Miroslavem Kalouskem (KDU-ČSD) svou arbitráž, stále běží jeho podání kvůli grantům u Evropské komise. „Stále tu jsou příklady, například divadlo Na Fidlovačce senátora Tomáše Töpfera, které jasně počtem přidělených peněz porušuje pravidlo de minimis, což jak doufám se ukáže jako nezákonné,“ řekl Kratochvíl. On sám je přitom napadán grantovou komisí za totéž, vysvětluje to ale tím, že přes limit má peníze v rámci patnerství města na konkrétní projekt. „Ty peníze mile rád vrátím, ale budu potom očekávat, že vrátí milióny všechna divadla, která v minulosti čerpala většinu z grantového balíku,“ dodal.

Na závěr pak uvedl, že o peníze z grantů jeho divadlo a další zastánci Richtera v podstatě nestojí a de facto souhlasil se snahou odpůrců grantového systému, kteří chtějí jasně oddělit neziskové a výdělečné subjekty v kulturní oblasti.