Neřeší se v něm nic méně velikášského, než je záchrana Země před jistým arcilotrem, jak to tak v akčních filmech už bývá. Lidskou podobu tu oblíbené postavě počítačové videohry znovu propůjčila oscarová herečka Angelina Jolie. V hvězdném hereckém zastoupení jí sekunduje hlavně Terry Sheridan (Trainspotting, Dracula 2000), který si tu střihl žoldáka a Lauřina svérázného pomocníka a zároveň ex-milence Gerarda.

Vedle něho se objevuje Ir Ciarán Hinds (Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec, Excalibur) v roli hlavního zloducha a bioteroristy Jonathana Reisse a také německý herec Til Schweiger (u nás známý z úspěšného filmu Klepání na nebeskou bránu) jako Reissův poskok.

Krásnou ženu neporazíte

Sečtělá archeoložka a zároveň akční hrdinka Lara Croft, která vedle dějepisu a kunsthistorie ovládá slušně i gymnastiku, bojová umění a střelbu z čehokoliv, objevuje pod mořskou hladinou u řeckého ostrovu Santorini Lunární chrám Alexandra Velikého, zatopený následkem zemětřesení v roce 330 před Kristem. V propadlé svatyni nachází magickou kouli, s jejíž pomocí lze vystopovat mýtickou Pandořinu skříňku, kterou Alexander před lidmi prozíravě ukryl v místě zvaném Kolébka života. O kouli ovšem musí Lara svést boj s Reissem, jenž usiluje o vládu nad světem. Jak on sám věří, v Pandořině skříňce se nachází (biochemická?) zbraň, hroznější, než si kdo dovede představit - v epoše zbraní hromadného ničení opravdu obtížná to představa.

Za zvuků živé, adrenalinové hudby tu herci předvádějí psí (někdy těžko uvěřitelné) kusy, včetně jízdy na motorce po Čínské zdi (filmováno ale ve Walesu), seskoku s padákem z mrakodrapu či skoku o tyči ze střechy domu na vznášející se helikoptéru. Hlavní hrdinové ovšem nejenom střílí a kosí všechny idioty v dohledu, perou se a předvádí obvyklé "chlapácké" akční pózy a silné, nadnesené řeči.

Záměr pobavit teenagery

Navíc to tu mezi Larou a Gerardem eroticky jiskří, třebaže ne moc akčně ani "do všech důsledků". Příběh neskrývá svou naivitu, ani záměr, kterým je pobavit teenagery i nadšence propadlé počítačovým hrám. Co však udiví, je způsob, jakým tvůrci velmi volně nakládají s historií - i vzhledem k tomu, že Lara je archeoložka, třebaže bez vysokoškolského diplomu.

Pomineme-li omyly s historickými daty, měl někdo scenáristům alespoň včas napovědět, že Alexander Veliký mohl jen stěží nechat postavit Lunární chrám k poctě Bohyně Měsíce Luny, když tu znali až Římané. Řekové naproti tomu uctívali Bohyni Měsíce jménem Seléné. Pandořina skříňka byla dále podle mytologie už kdysi dávno otevřena, jakmile ji Pandora nalezla. A co bylo v ní, se ihned rozšířilo po světě. Šlo o zlé duchy a různé nemoci - například o Koliku, Pakostnici. Pod pokličkou zůstala dle legendy naopak pouze Naděje.

A o tom, jestli ta může představovat onu obávanou zbraň, horší než si lze představit, lze pochybovat. I když člověk nikdy neví, s čím budou lidé ještě bojovat a s čím může také ještě přijít Hollywood. Jeden zákon života a historie se tu ovšem stejně respektuje: nakonec nikdy nemůžete porazit krásnou ženu.