Cohenovo turné začíná ve zpěvákově rodné zemi v květnu, na starém kontinentě má během léta vystoupit mimo jiné v Manchesteru, Aarhusu, Lisabonu, Amsterdamu, Aténách či na festivalech v Glastonbury a Montreaux. Oficiální internetové stránky zpěváka avizují další termíny. Cohena doprovodí sedmičlenná skupina.

Dá se předpokládat, že případný pražský koncert nebude lacinou záležitostí, v ostatních evropských městech stojí lístky nejméně 120 eur.

Okradený zpěvák

Amerika a Evropa naposledy Cohena slyšely naživo před patnácti lety po vydání alba The Future (1992) a málokdo předpokládal, že by se zpěvák ještě mohl na koncertní pódia vrátit.

Cohen nepokrytě přiznává, že jedním z důvodů jsou peníze. Poté, co završil své poslední turné, uchýlil se do buddhistického kláštera poblíž Los Angeles, kde přijal jméno Ten, který mlčí. Z centra se vrátil s desítkami básní a zjistil, že ho manažerka připravila o úspory v hodnotě pěti miliónů dolarů a zneužila jeho autorská práva.

Soud se táhl do roku 2006 a i když ho Cohen vyhrál, navrácení peněz se nedočkal a zřejmě nikdy nedočká.

Protože mu prý zbylo asi jen 150 000 dolarů, rozhodl se nejprve loni vydat další básnickou sbírku. The Book of Longing, kterou doprovázejí zpěvákovy ilustrace, sice nepatří k nejsilnějším jeho dílům, stejně tak jako poslední studiové album Dear Heather (2004), kritikové přesto přiznávají, že v současné záplavě klišé je stále Cohenova výpověď nadprůměrná.

Suzanne na Pražském hradě?

I když písničkář, který napsal i dvě knihy prózy a tento týden se dostal v USA do Rokenrolové síně slávy, není v Česku neznámým, zůstává v porovnání s Polskem či Francií nedoceněným.

Cohenova textařská produkce není za půlstoletí jeho psaní úctyhodná objemem, ale kvalitou. Rodáka z Montrealu proslavily hned jeho rané básnické sbírky, největší slávu mu ale přinesly písně - od Suzanne a So Long Marianne po Bird On Wire, I’m Your Man, Chelsea Hotel či In My Secret Life. Diváci Shreka si možná vzpomenou na Hallelujah, kterou pro film přezpíval Rufus Wainwright.

Cohenovy písně a básně se dočkaly i více či méně dobrých přebásnění do češtiny. Pro širší publikum je nejznámější asi Suzanne od Golden Kids, Věž tónů a slov (The Tower of Song) od Pavla Bobka nebo coververze v podání Juraje Kukury.