To, co bylo předtím, se chápalo za jakousi přípravu k této nejodvážnější tvorbě, a co bylo poté, čili jeho příklon k realismu, se považovalo za zradu avantgardy, dokonce tak silnou, že organizátoři výstavy v Rudolfinu o stalinském socialistickém realismu ho před lety zařadili do této expozice, což bylo velké nedorozumění i zlomyslný omyl.

Ve svých počátcích Foltýn maloval krajiny a figury, v nichž najdeme osobitě pojaté ohlasy na tvorbu zakladatelů moderního umění. Umělec se tu projevuje jako kreativní tvůrce s citem pro zářivou barevnost a rafinovanou kombinaci teplých a studených tónů. Za mnohé z těchto děl by se nemusely stydět žádné velké galerie a jeden z nejlepších obrazů této doby – Přívoz – vlastní neomylně vnímavý sběratel Vladimír Železný a na výstavu byl zapůjčen z jeho pražské Galerie Zlatá husa.

Foltýn tehdy působil na Slovensku, kde našel tvořivé prostředí v Košicích, které se staly důležitým centrem maďarské avantgardy. Jeho levicové myšlení (vstoupil ve 20. letech do komunistické strany) ztělesňuje téměř symbolický obraz Imperialismus, jemuž vévodí jakýsi Golem, válcující neohrabaně vše kolem sebe. Tuto zvláštní malbu dokončil Foltýn v roce 1925 už v Paříži.

Ve Francii se pustil do abstrakce. Stal se členem slavného hnutí Cercle et Carré (Kruh a čtverec) – hlavního propagátora geometrické abstrakce a posléze i mezinárodního sdružení Abstraktion-Création. Vystavoval společně s Mondrianem a Kandinským, v Čechách inicioval vznik abstraktní skupiny Kvart...

Tato tvorba bývá obecně považována ze Foltýnův vrchol, ale výstava naznačuje, že je jen jednou z fází jeho rozmanité tvorby a možná působí až jako jistý avantgardní akademismus.

Závěr expozice je věnován krajinám, v nichž se Foltýn vrátil k až popisnému realismu. Ty nejkvalitnější z nich ukazují zcela pusté tmavé pláně. Jde z nich až strach, vyzařují nesmírný smutek. Je v nich beznaděj z druhé světové války, rozčarování z mnichovského diktátu a z ostudného chování našeho spojence Francie, kterou Foltýn tak miloval. Možná tváří tvář tomu všemu začal svoji pařížskou abstrakci považovat tak trochu za pouhou estetickou hru a vrátil se k tvorbě, která měla znovu oslovit širší okruh diváků a současně se stala zrcadlem jeho tehdejší melancholie.

Retrospektiva Foltýna vznikla z iniciativy Moravské galerie. Úkolu se ujala jedna z nejlepších historiček umění Hana Rousová s početným týmem odborníků, kterým se podařilo vlastně poprvé zpracovat celý autorův odkaz i jeho kompletní pozůstalost. Tato vědecká část výstavy – nesmírně záslužná a objevná – je shrnuta v obsáhlém katalogu, který vydalo pražské nakladatelství Arbor vitae.

František Foltýn / Košice-Paříž-Brno
Praha, Dům U zvonu, do 1. června, denně kromě po 10-18 hodin, vstupné: 120 Kč, zlevněné 60 Kč. Autorka výstavy: Hana Rousová, kurátorka: Hana Larvová. Katalog: nakladatelství Arbor vitae.