Hlavní obsah

V Londýně otevřeli výstavu o malíři Cranachovi

Nový pohled na starého mistra nabízí profilová výstava děl německého renesančního malíře Lucase Cranacha, která měla včera vernisáž v Londýně. I starý mistr ale může vyvolávat kontroverze, jak se zjistilo, když londýnské metro kvůli možnosti veřejného pohoršení odmítlo nechat ve svých prostorech vylepit plakáty na výstavu, které zobrazují Cranachovu Venuši.

Foto: Alessia Pierdomenico, Reuters

Je to první souhrnná výstava Cranacha, německého malíře, ilustrátora a grafika, který zosobňoval německou renesanci.

Článek

Venuše totiž má nejen mírně vyzývavý úsměv, ale hlavně na sobě nemá nic, kromě zcela průhledného závoje, jehož jediným smyslem je přitáhnout oči diváka k její nahotě. Vedení metra nyní po vysvětlení souvislostí ustoupilo a plakát smí být vylepován.

Nynější výstava v Royal Academy of Arts na Piccadilly se pro veřejnost otevře v sobotu a bude k vidění do 8. června. Je to první souhrnná výstava o tomto německém malíři, ilustrátorovi a grafikovi, který zosobňoval německou renesanci a ještě navíc byl – řečeno dnešní terminologií – PR zástupcem vůdce církevní reformace Martina Luthera, s nímž byli dobří přátelé.

Londýn si půjčil také obrazy z Kroměříže

Na výstavě je asi 70 děl z řady evropských i amerických muzejí, soukromých sbírek i z arcibiskupského zámku v Kroměříži. Mezi hlavní taháky patří obraz Umučení svaté Kateřiny, Paridův soud, série aktů a kroměřížské obrazy Stětí Jana Křtitele a Stětí svaté Kateřiny. Právě obraz Kateřiny je podle kurátora Boda Brinkmana okamžikem přechodu od živého stylu mladého malíře k jeho vyspělejším dílům.

Na výstavě je asi 70 děl z řady evropských i amerických muzejí, soukromých sbírek i z arcibiskupského zámku v Kroměříži. Mezi hlavní taháky patří obraz Umučení svaté Kateřiny, Paridův soud, série aktů a kroměřížské obrazy Stětí Jana Křtitele a Stětí svaté Kateřiny. Právě obraz Kateřiny je podle kurátora Boda Brinkmana okamžikem přechodu od živého stylu mladého malíře k jeho vyspělejším dílům.

Cranach je podle kritika britského Guardianu průlomový nejen svým dílem, ale také tím, že byl úspěšným a bohatým podnikatelem a jeho dílna pracovala skoro na výrobních principech, čímž byl jedním z nejrychleji produkujících umělců své doby.

I když byl přítelem Luthera, ilustroval jeho německý překlad Bible a mnoho pamfletů a vytvořil vlastně celou obrazovou řeč pro náboženskou reformaci, dodával obrazy i katolické církvi a jejím vysokým představitelům.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám