„Ve světě počet filmů neustále vzrůstá, přihlásilo se nám zase více zájemců než kdykoliv předtím. Výběr tak musel být drastický,“ prozradil pedagog Jiří Kubíček z výběrové komise.

„Svět animace se computerizuje, dnes už není pro nikoho problém udělat si na počítači pětiminutový film. Na druhou stranu devět desetin z přihlášených snímků byla buď dílka zcela diletantská, nebo výtvory talentovaných amatérů, kteří nezvládají řemeslnou stránku. Už je ovšem potřeba brát technickou animaci vážně jako jeden z uměleckých žánrů animované tvorby. Vznikají také velmi zajímavé filmy,“ dodává Kubíček.

Boom animovaných filmů se domácích tvůrců zatím netýká

Ve světě dochází k boomu celovečerních animovaných filmů, které se točí podle podobných komerčních receptů. AniFest se ale pokusí představit v soutěži čtyři francouzské filmy, jejichž kvalita přeci jenom převyšuje ostatní.

„Půjde o snímky Nocturno, Zabiják z Montmartru, promítneme třeba i u nás známý Persepolis,“ uvádí programový ředitel Tomáš Rychetský. Zahraniční lahůdkou bude japonská adaptace Kafkovy povídky Venkovský lékař od Koji Yamamury.

Žádné z těchto starostí ale zatím nemají čeští tvůrci. „Souvisí to s tím, že distribuční možnosti animované tvorby jsou u nás stále menší, krátké filmy nehrají televize ani kina,“ doplňuje Kubíček. Na takzvané šuplíkové či jen festivalové filmy se špatně shánějí peníze. Celovečerní filmy jsou potom velmi drahé, ohromným úspěchem už je, že se v současné době točí Fimfárum 3.

Dva roky starý projekt tehdejšího ministra kultury Vítězslava Jandáka, jímž stát přispěl na výrobu třech krátkých animovaných filmů v jednom roce, dříme na pohřebišti dějin. Zašlou slávu české animace tak budou opět připomínat klasické filmy. „Chceme připomenout sedmdesátiny Vladimíra Jiránka a devadesátiny Václava Bedřicha,“ uzavřel ředitel festivalu Petr Slavík.