Hlavní obsah

Jana Sýkorová zpívá Pallas Athénu v opeře Hélene

Právo, Radmila Hrdinová
PRAHA

Ve středu má ve Státní opeře Praha novodobou premiéru koncertní provedení neznámé opery Camilla Saint-Saënse (1835–1921) Hélene s písňovým cyklem Perská noc. V obou dílech vytváří jednu ze stěžejních rolí altistka Jana Sýkorová.

Foto: Richard Kolář, Právo

Jana Sýkorová s Kačenkou na zádech před londýnskou Covent Garden.

Článek

Těšíte se na setkání se Saint-Saënsem?

Saint-Saënse zbožňuji a myslím si na něj od studií na konzervatoři, kdy jsem začala zpívat jeho Dalilu. Když mi Státní opera nabídla účast na tomto projektu, zajásala jsem. Hudba zapomenutého a znovunalezeného Saint- Saënse je krásná – stačí se naladit na jeho vlnu. Helenu a Perskou noc vnímám jako obohacení a nádhernou pěveckou příležitost.

Máte ráda francouzskou hudbu?

Mám ji velmi ráda, mj. proto, že její charakter odpovídá možnostem mého hlasu. Zpívala jsem Debussyho a Ravelovy písně, pro rozhlas jsem dvakrát nahrála Massenetovo oratorium MarieMagdaleine, Bizetovu Carmen jsem ztvárnila v šesti různých inscenacích, Petitgirardovy písně na slova Paula Eluarda jsem provedla v roce 2002 v Paříži ve světové premiéře.

Perská noc je výjimečný písňový cyklus. Jak ho vnímáte vy?

Lovec pronásleduje gazelu a roztoužená osamělá žena se také chce stát jeho kořistí… Posluchač se vznese na vlnách touhy, nocí plnou hvězd pluje mezi obrazy šumícího lesa a objímajících se labutích krků na jezeře lásky. Kdo by neuronil slzu? A co až uslyšíte tu kouzelnou hudbu! Interpret může čarovat s barvou hlasu a využívat širšího dynamického rozpětí, neboť orchestr jenom něžně ševelí. Oproti Griegově Peer Gyntovi, který má obdobné obsazení a v němž jsem účinkovala nedávno, je Perská noc daleko lyričtější.

A jaká je vaše bohyně Pallas Athéna?

Na rozdíl od Venuše, jež v opeře vábí lahodným zpěvem Helenu, aby se oddala lásce k Paridovi, je Pallas Athéna hrozící vražděním a záhubou Troje naléhavá a temná.

Nedala byste jako výborná zpěvačka a charismatická herečka přednost scénickému nastudování?

Proč ne, šikovný režisér by si snad s operou poradil, byť mně připadá málo dějová, ale pro nádhernou hudbu by si inscenování zasloužila.

Jste doma i v zahraničí vytížená umělkyně a matka malé Kačenky, jak to všechno stíháte?

Někdy opravdu jen obtížně. Mám svou práci ráda, ale pokud bych musela volit mezi ní a dcerkou, vyhrálo by mateřství. Naštěstí toto dilema nemusím řešit – mám partnera, který zvládá bez problému roli chůvy, manažera, tlumočníka, kuchařky i utěšitele a může mě na cestách doprovázet. Díky tomu, že jsem stále obklopena rodinou, mohu mít ze své práce radost.

Má Kačenka vztah k opeře?

Rigoletto už patří mezi její oblíbené pohádky a Carmen, s níž se v roli Mercedes za pár týdnů vracím do londýnské Covent Garden, k nim letos určitě přibude.

Reklama

Související témata:

Související články

Státní opera uvede Héléne a Perskou noc

Novodobou premiéru opery Héléne a cyklu písní Perská noc od Camilla Saint-Saense připravila na 13. února Státní opera Praha. „Obě skladby byly uvedeny...

Výběr článků

Načítám